Nyheter

Arkiv

Kategorier

Digitalisering – del 1 – Vad är grejen?

Postad: 2017/01/10

Alla pratar idag om digitalisering. Det finns hur många blogginlägg, artiklar, konferenser mm som helst men vad menar man egentligen? Googlar man på ordet och kikar i Wikipedia får man förklaringen ”Digitalisering är en delprocess i ett större teknologiskt förlopp som syftar på förändring kopplad till tillämpning av digital teknik i alla aspekter av det mänskliga samhället”. Que??

Sundbom & Partners jobbar i gränslandet mellan ekonomi och system och där har man i många år faktiskt jobbat med nån sorts digitalisering länge, även om man inte kallat det för just digitalisering. Redan på 90-talet pratade man om EDI mm. Man pratade också om BPR – Business Process Re-engineering där man rent teoretiskt såg stora möjligheter i att använda modern teknik för att effektivisera administrativa processer, ex leverantörers möjlighet att bevaka sina kunders beställningspunkter, leverera utan beställning och med automatik skapa faktura/betalning hos sina kunder.

Problemet är att vi inte riktigt nått dit ännu, 20 år senare…vi har gjort fakturan digital, oftast i form av en pdf, men det skickas förvånansvärt många pappersfakturor fortfarande som sedan scannas in. Men hur många lösningar har digitaliserats fullt ut?

En av anledningarna, tror jag, är att affärssystemleverantörerna inte har förmågan att enas om standarder och kan inte samarbeta över processgränserna. Hur skulle det se ut om värsta konkurrenterna skulle ”sy ihop” sina system så att man kunde skicka elektroniska flöden från och till varandras system?

Frågan är om vi kan komma dit överhuvudtaget.

Per Sundbom, VD och grundare på Sundbom & Partners

Välkommen Mimmi Siverwall!

Postad: 2018/04/20

Efter valborgshelgen utökar vi Sundbom-familjen ytterligare. Mimmi Siverwall heter vårt senaste stjärnskott som kommer jobba som Maconomy- och ekonomikonsult. Mimmi har stor erfarenhet av finansiell rapportering, redovisning och revision inom både små företag och stora koncerner samt företag med internationell anknytning. Hon har varit systemansvarig för Maconomy och även jobbat med implementation och utveckling/anpassning av systemet. Mimmi kommer närmast från Tengbomgruppen där hon haft rollen som Ekonomichef.
Varmt välkommen till oss Mimmi!


Budgetering del 4

Postad: 2016/11/16

Hur kan jag nå min budget?
Vi pratade tidigare i bloggen om att styra de affärsmässiga besluten för att nå målen.
För mig betyder det att man först måste veta vilka verksamhetsmässiga mål man vill nå, därefter fundera ut hur man ska nå dessa mål.
Och sedan skapa en bild över vad den måluppfyllelsen betyder i ekonomiska termer som omsättning, resultat, marginal mm (finansiell budget).

Det viktiga är att förstå att de ekonomiska resultaten, eller ”finansiell budget” bara är en matematisk formel som baserar sig på de aktiviteter som måste göras för att nå de mål man satt upp.
Betyder inte detta att budgeten egentligen är ett antal verksamhetsmässiga mål?
Ja, vi tar den diskussionen i kommentarsfältet nedan… och i nästa blogginlägg!

Med vänlig hälsning
Orvar Lindbäck
Vice VD, Affärsutveckling

Ny chef för Region Väst

Postad: 2018/03/15

Sundbom & Partners har rekryterat Henrik Ledenvall som ny Regionchef för Region Väst.

Henrik kommer närmast från rekryteringsföretaget Michael Page i en roll som Senior Consultant och ansvarig för Sales & Marketing i Göteborgsregionen. Innan dess har Henrik haft ledande säljroller hos bland andra Barium, Zee iT Nordic och Kentor.

Nuvarande Regionchef, Per Aldenstig, övergår till en roll som konsult och ansvarig för Sundbom & Partners strategiarbete.

”Jag är väldigt glad över att ha rekryterat Henrik. Med den gedigna rekryterings- och säljerfarenheten Henrik har, ihop med ett omfattande nätverk, kommer han att vara ett perfekt tillskott för oss i vår ambition att växa i regionen” säger Per Sundbom – grundare och VD.

”Det ska bli oerhört spännande och roligt att få bli en del av Sundbom & Partners. Det är ett härligt gäng som är bra positionerat på marknaden och de är otroligt duktiga konsulter. Min ambition är att expandera Sundbom & Partners kraftigt i regionen genom både rekrytering och underkonsulter ihop med omfattande nykundsbearbetning” säger Henrik Ledenvall.

Henrik börjar på Sundbom & Partners den 19 mars.


Budgetering del 3:

Postad: 2016/11/14

Hur ska jag använda en budget?

Det kanske har framgått av tidigare blogginlägg att jag är lite kritisk mot budgetering. Det är jag förvånansvärt nog inte, men jag har åsikter om hur man budgeterar och vad budgeten används till.

Det som idag kallas budget, dvs en prognos över framtida ekonomiska händelser, är just det – inget mer. De framtida ekonomiska händelserna beror inte på hur man budgeterar, utan på vilka affärsmässiga beslut som tas vid varje enskilt tillfälle.

Och det är styrningen av de affärsmässiga besluten som är enda möjligheten till att nå de ekonomiska målen. Vad betyder det i ett budgeteringssammanhang? – det diskuterar jag i nästa inlägg…

Med vänlig hälsning
Orvar Lindbäck
Vice VD, Affärsutveckling

Vi är en av Sveriges bästa arbetsplatser 2018!

Postad: 2018/03/14

Great Place To Work är organisationen som hjälper andra organisationer att bli de bästa av de bästa. För femtonde året i rad publicerar de listor över Sveriges bästa arbetsplatser, listor som kategoriseras efter organisationsstorlek. I år är Sundbom & Partners för första gången med och konkurrerar med hundratals andra organisationer och vi är oerhört stolta över att kunna berätta att vi lyckades placera oss bland topp femton i kategorin små organisationer (20-49 anställda). Vi har alltid prioriterat våra medarbetare och sett nyttan av att hålla trivselfaktorn på hög nivå, nu har vi fått bevis på att vi lyckats! Vi är en av Sveriges bästa arbetsplatser 2018!

Se hela listan här.


Budgetering – del 2

Postad: 2016/11/03

Vad ska vi med budgeten till?

I förra inlägget tog jag upp frågan vad som är tänkt med en budget.

Enligt Wikipedia är en budget en prognos över framtida ekonomiska händelser.

Utöver detta generella begrepp står att läsa att budgeten dessutom ett viktigt verktyg i arbetet att styra företagets ekonomi, det vill säga att stämma av verkligt ekonomiskt utfall med det planerade utfallet och därifrån fatta relevanta beslut. Man kan då få större kontroll över hur man ska göra inköp, anställa personal, fördela de ekonomiska resurserna med mera.

Jag menar att denna fördjupade förklaring är reaktivt och bakåtsträvande och att en budget är ingenting man styr företagets ekonomi med. Däremot håller jag med om det första stycket, att en budget är en prognos över framtida ekonomiska händelser.

Men hur man sedan använder budgeten är en annan sak – vilken jag tar upp i nästa inlägg.

Orvar Lindbäck
Ansvarig Tjänsteutbud
Sundbom & Partners AB

Våra nya stjärnor

Postad: 2018/03/14

Vi har inlett 2018 med mycket framgångsrika försäljningsinsatser vilket betyder att vi behöver förstärkning på konsultsidan.

Maria Canderudh

I januari välkomnade vi Maria Canderudh till Sundbom-familjen. Maria har över tjugofem års erfarenhet av affärssystem och ekonomi. Hon har arbetat i roller som Controller, Ekonomiansvarig och Redovisningsansvarig i mindre och medelstora företag och har lång erfarenhet inom projektredovisning, projektuppföljning, rapportering, processöversyn och budgetering. Expertområden är redovisning i flera olika ekonomisystem samt implementering, tid och projekt, utbildning i Unit4 Business World (Agresso) och Maconomy. Maria kommer senast från ett uppdrag hos HiQ Göteborg där hon varit ansvarig för införandet av Unit4 Business World (Agresso).

Eva Sundgren

I april får vi ytterligare två nya medarbetare varav Eva Sundgren är först in. Eva kommer närmast från Innofactor men har innan dess varit anställd på Unit4 i sexton år. Hon har deltagit i flera projekt som lösningsansvarig för ekonomi- och projektmodellering. Hon har mycket hög kompetens som applikationskonsult från implementering av affärssystemet Unit4 Business World (Agresso). Hon har haft roller som Lösningsansvarig, Workshopledare, Projektledare, Förvaltningsledare, Processkartläggare, Applikationskonsult, Testledare, Lärare, Handledare, Revisor och Redovisningsekonom.

Åsa Backman

Åsa Backman kommer också in som konsult inom Unit4 Business World (Agresso). Åsa börjar jobba med oss i slutet av april vilket vi ser mycket fram emot. Hon har arbetat med affärssystem i snart trettio år och kommer närmast från Unit4. Åsa har bred erfarenhet från förstudier, förvaltningsuppdrag och implementation. Hon har även varit lösningsansvarig samt hållit i workshops och utbildningar. Hennes stora styrka är tid- och projektmodulen samt elektronisk fakturahantering.

Vi hälsar våra nya medarbetare varmt välkomna till oss!


Budgetering – del 1

Postad: 2016/10/31

Inga problem, jag har utrymme i budgeten!

Ett bevingat ord som jag minns att en tidigare kollega från det ”rika” affärsområdet sa vid en diskussion om någon onödig kostnad. Och här kommer själva kvintessensen av min kritik mot den traditionella budgeten; Den är inte ett styrinstrument!

Istället har budgeten antingen blivit ett underlag för bortförklaring, ett intäktstak, ett hål att fylla eller nåt annat som budgeten ursprungligen inte var tänkt för.

Förresten – vad är budgeten i ett konsultföretag egentligen tänkt för? Det ska jag skriva lite om nästa inlägg om några dagar.

Orvar Lindbäck
Ansvarig Tjänsteutbud
Sundbom & Partners AB

Drömmer du om att ta dig ur Excelträsket?

Postad: 2018/02/23

Den 21 mars anordnar vi ett inspirationsseminarium hos oss på Sundbom & Partners. Vi bjuder på lunch och du får samtidigt lyssna till vår konsult Ingela Linder som berättar och visar hur enkelt det är att budgetera och prognostisera i UBW Planner (Agresso Planering).

Målgrupp: För dig som arbetar med styrning, budgetering och controlling. Även för systemförvaltare.

När? 21 mars, kl. 12.00 – 14.00

Var? Sundbom & Partners, Kungsgatan 44 i Stockholm

Anmäl dig här!

Har du frågor om seminariet är du välkommen att kontakta Per Sundbom, per.sundbom@sundbompartners.se