Nyheter

Arkiv

Kategorier

Tillgängliga ekonomikonsulter

Postad: 2023/05/26

Nedan ser ni ett urval av de interims-konsulter som finns tillgängliga just nu. Hittar ni någon intressant är ni välkomna att kontakta:

Cecilia Elvind, konsultchef Interim   –  📧 cecilia.elvind@sundbompartners.se   –  📞 070-299 62 82

Det går även bra att kontakta någon av oss andra på Sundbom & Partners, kontaktuppgifter hittar du här.

Vi har många fler konsulter i vårt nätverk så stämmer ingen av dessa riktigt in på vad just ni behöver så kolla gärna med oss och berätta om era behov så kikar vi på en lösning.

 

Group Financial Controller (Stockholm)

Group Financial Controller med lång och bred erfarenhet av ekonomiarbete i både stora och medelstora internationella och svenska koncerner i varierande branscher. Kompetens främst inom redovisning och financial control, samt koncernredovisning. Därtill allt operativt såsom konsolidering, analys, bokslut och årsredovisning. Hanterar K3 såväl som IFRS. Konsulten har även stort fokus på utveckling och förbättring av ekonomiprocesser, systemflöden, roller, och rapportering. Vana av arbetsledande roller och chefspositioner.

System: Unit4 FPM, Unit4 ERP, Ocra, Peoplesoft, SAP, EOS, Hyperion, Qlikview
Tillgänglig: Omgående, deltid

 

Redovisningsekonom (Göteborg)

Redovisningsekonom som agerat i rollen som redovisningskonsult på mindre och medelstora bolag vilket innebär en bredd inom ekonomiområdet. Hanterar all löpande redovisning, bokslut, årsredovisningar och även lön. Konsulten har erfarenhet av att planera och organisera, van att fatta snabba beslut och tar stort ansvar för att arbetet genomförs föredömligt och noggrant. Konsulten är mycket analytisk och tar ledning över arbetsuppgifter. Arbetar självständigt samtidigt som ett gott samarbete är viktigt. Ser stor glädje i att kunna skapa förståelse för siffror.

System: Maconomy, Visma, Garp, Cognos, Microsoft Office
Tillgänglig: Juni

 

Senior Ekonomiassistent (Stockholm)

Senior Ekonomiassistent med bredd inom ekonomifunktionen. Har specialistinriktning på kundreskontra, fakturering och credit control. Därtill kompetens inom administration och har erfarenhet av internationell verksamhet. Konsulten har stort intresse för system, processer och att förbättra rutiner inom ekonomiavdelningen. Sätter sig lätt in i arbetsuppgifter, har hög arbetskapacitet och trivs med att samordna och ta ansvar. Tillför organisationen energi och glädje, är en uppskattade team-medarbetare.

System: Unit4 ERP (Agresso), SAP, Visma, Navision
Tillgänglig: Juni

 

Senior Redovisningsansvarig/Financial Controller (Göteborg)

Senior Redovisningsansvarig/Financial Controller, även på koncernnivå. Hanterar månads-, kvartals och årsbokslut och därtill koncernredovisning och koncernkonsolidering. Framtagande av delårsrapporter och årsredovisning, kunnig i IFRS. Konsulten har även varit involverad i projektledning och implementering av koncernredovisningssystem. Intresserad av arbete med förbättringar och processer. Konsulten är ambitiös, lösningsorienterad och självgående. Ser vikten av att leverera med kvalitet på utsatt tid. Som person social och positiv.

System: Aaro, Cognos, SAP, Visma, Pyramid
Tillgänglig: Juni

 

Senior Business Controller (Stockholm)

Senior Business Controller med mångsidig expertis inom strategisk planering, budgetering och Excel-modellering. Därtill global erfarenhet. Hanterar alla operativa delar inom business controlling och har hög Excel-kompetens. Även stor erfarenhet av det strategiska arbetet och är gärna drivande när det gäller utveckling av verksamhet och processer.  Är en van kommunikatör såväl skriftligt som muntligt. Konsulten är anpassningsbar och har erfarenhet från olika branscher och länder och kan därför bidra på ett mångsidigt sätt. Ser organisationens behov och har förmåga att anpassa arbetssätt och modeller därefter.

System: Visma net, Oracle, Microsoft AX Nav, Cognos, Power BI, Epicor, Fortnox
Tillgänglig: Omgående

 

Junior ekonomiassistent (Göteborg)

Junior ekonomiassistent med stort systemintresse. Har erfarenhet av ekonomiarbetet på en mindre ekonomiavdelning. Därtill erfarenhet av att skapa rapporter ur system, kundservice och frågeställningar inom fakturering av pensioner. Konsulten har systemvana, analytisk förmåga och arbetar i team såväl som självständigt. Har nyss avslutat universitetsstudier och söker uppdrag där man kan bidra till organisationen samtidigt som man kan lära nytt och utvecklas inom redovisning och controlling. Ger ett trevligt, ambitiöst och ödmjukt intryck.

System: SAP, HFM, Unit4 ERP (Agresso), Visma, Hogia, NAV
Tillgänglig: Omgående

 

Senior ekonomiassistent (Stockholm)

Senior ekonomiassistent med kunskap inom projektredovisning. Hanterar alla förekommande arbetsuppgifter på en ekonomiavdelning. Därtill kunskap i projektfakturering, projektadministration, SSVA och support till projektledarna med ekonomiska frågeställningar. Konsulten har lätt för att sätta sig in i nya affärssystem och program. Erfarenhet av att skapa rutiner och processbeskrivningar samt kartlägga transaktionsflöden. Är driven och självgående, men värdesätter trevlig arbetsmiljö och att vara del av ett team. Anpassar sig till nya organisationer och är ödmjuk som person.

System: Maconomy, Unit4 ERP, iScala, Fortnox, Visma, Navision
Tillgänglig: Omgående

 

Senior Business Controller  (Göteborg)

Senior Business Controller med mångsidig expertis inom strategisk planering, budgetering och Excel-modellering. Därtill global erfarenhet. Hanterar alla operativa delar inom business controlling och har hög Excel-kompetens. Även stor erfarenhet av det strategiska arbetet och är gärna drivande när det gäller utveckling av verksamhet och processer.  Är en van kommunikatör såväl skriftligt som muntligt. Konsulten är anpassningsbar och har erfarenhet från olika branscher och länder och kan därför bidra på ett mångsidigt sätt. Ser organisationens behov och har förmåga att anpassa arbetssätt och modeller därefter.

System: Visma net, Oracle, Microsoft AX Nav, Cognos, Power BI, Epicor, Fortnox
Tillgänglig: Omgående

 

Systemekonom (Stockholm)

Systemekonom som har bakgrund inom system, ekonomi och revision under många år. Arbetat som lösningsansvarig för ekonomi- och projektmodellering med inriktning mot ekonomi-, försäljnings- och projektprocesser. Tar även uppdrag som förstudier inför uppgraderingar. Kunskap inom projekt-moduler och har drivit kompetensutveckling. Även varit involverad i tester, dokumenterat nya versioner, paketerat lösningar/anpassningar. Med djup applikationskunskap bidrar konsulten med att ”lyfta blicken” och se processen och arbetsrutiner utanför datasystem.

System:  Unit4 ERP (Agresso)
Tillgänglig: Augusti

 

Ekonom (Göteborg)

Ekonom med flerårig erfarenhet av att arbeta med och ansvara för budget, prognos, bokslut och löpande redovisning. Arbetat nära ledningsgrupp och försett dem med relevant ekonomisk information. Därtill delaktig i interna projektgrupper med syfte att förbättra rutiner och processer. Har även arbetat med att sätta samman material till utbildningar och utbildat medarbetare och chefer. Konsulten har dessutom varit arbetsledare och ansvarat för introduktion samt upplärning av nyanställda.

System: Unit4 ERP (Agresso), IFS
Tillgänglig: Juni/Juli

 

Senior ekonom (Stockholm)

Senior ekonom med bred erfarenhet från både små och stora företags ekonomifunktioner med allt från löpande redovisning till bokslut. Har arbetat som affärskonsult inom ekonomi, de senaste åren även direkt med internationella bolags redovisning. Konsulten har även kunskap om och certifiering inom flera olika komplexa affärssystem. Dessutom erfarenhet av att leda projekt i samband med övergång till nya system. Konsulten arbetar gärna med problemlösning och förslag på hur man kan förbättra arbetssätt och processer.

System: Maconomy, Microsoft Dynamics, ASW, Visma, Qlikview
Tillgänglig: Augusti

 

Projektekonom (Göteborg)

Projektekonom med bakgrund inom redovisning och controlling i mindre och medelstora företag inom teknik- och IT-konsultbranschen. Konsulten har lång erfarenhet inom projektredovisning, projektuppföljning, analys, rapportering och att stötta projektledarna i ekonomiska frågeställningar. Värdesätter trevliga kollegor där alla jobbar mot samma mål. Konsulten tar sig idag an uppdrag där man går in och stöttar och avlastar på projektcontrolling och ekonomifunktionen.

System: Maconomy, Unit4 ERP (Agresso), Microsoft D365, Fortnox
Tillgänglig: Omgående

 

Är ni intresserade av någon av våra ekonomikonsulter är ni varmt välkomna att kontakta:

Cecilia Elvind
Konsultchef Interim
cecilia.elvind@sundbompartners.se
070-299 62 82

Det går även bra att höra av sig till annan kontaktperson på Sundbom & Partners,
kontaktuppgifter hittar du här.

 


 

Nya interimsuppdrag för ekonomer

Postad: 2023/05/15

Interimsuppdrag ekonomer

Ekonomer som antingen jobbar i egen regi eller har möjlighet att ta tillfälliga uppdrag – ansök till vårt underkonsultnätverk! Vi får in nya interimsuppdrag för ekonomer varje vecka där olika slags kompetenser efterfrågas. Det kan vara alltifrån längre heltidsuppdrag till kortare projektuppdrag på deltid. Vissa uppdrag kan även leda till fast anställning.

Ett urval av kompetens vi söker efter nu;

⏩Controller BC/FC – Stockholm
⏩Administratör med ekonomikunskap – Göteborg
⏩Ekonom med kunskap i Unit4 ERP – Stockholm

 

Vi får in nya förfrågningar hela tiden så ansök till vårt underkonsultverk så hör vi av oss när det kommer upp något som passar just dig.

 

 

Är du nyfiken på att höra mer om något av uppdragen är du varmt välkommen att kontakta:

Cecilia Elvind, Konsultchef Interim
📞+46 70-299 62 82
✉️ cecilia.elvind@sundbompartners.se

 

Är ert företag i behov av en tillfällig resurs på ekonomiavdelningen? Läs mer om vår Interimsverksamhet här.

Nya interimsuppdrag för ekonomer varje vecka


 

Vad gör egentligen en affärssystemkonsult?

Postad: 2023/05/04

”Vad jobbar du med då?” Den frågan har vi alla fått minst någon gång. Svaret ”Affärssystemkonsult” gör att många står som frågetecken. ”Vad är det?” ”Vad gör en affärssystemkonsult på dagarna?” Det ska vi nu försöka reda ut.

Om vi börjar med att definiera ”affärssystem”. I folkmun kallas företagets affärssystem för ”ekonomisystem”. Alla vet ju vad ett ekonomisystem är. Eller? Kort och gott så är det ett system som används till företagets ekonomifunktion. Det är inte helt fel att kalla sitt affärssystem för ekonomisystem. Ekonomisystemet är nämligen en del av affärssystemet. Andra delar som kan ingå är tid- och projektadministration, kundhantering, personaladministration, inköp, rapportering och analys, lagerhantering och så vidare. Med hjälp av ett affärssystem kan man effektivisera, kostnadsbespara, öka produktiviteten och få rätt data till att fatta rätt beslut. Vi kan konstatera att ett affärssystem är ett betydligt mer omfattande system än ett vanligt ekonomisystem.

En affärssystemkonsult hjälper då alltså företag med sina affärssystem. Man upphandlar, implementerar, gör kundanpassade uppsättningar, utbildar och underhåller affärssystemet.

 

Våra affärssystemkonsulter hjälper framför allt kunder med följande;

  • Förvaltning

Systemförvaltning innebär att man sköter om sitt affärssystem. För att bibehålla en fungerande systemlösning krävs underhåll. Det kan handla om parameterförändringar, framtagning av nya rapporter, integration med andra system och så vidare. Våra konsulter har mångårig erfarenhet från systemförvaltning och hjälper er till en bekymmersfri systemvardag. Beroende på hur stor en organisation är så ställer det olika höga krav på systemförvaltningen. Vi har kunder som anlitar en systemförvaltare allt från ett par dagar i månaden upp till heltid.

  • Uppgradering

Ett affärssystem är ständigt under utveckling och kräver emellanåt en uppgradering. Vid komplexa lösningar blir en systemuppgradering ofta ett relativt omfattande projekt som kräver mycket tid och resurser. Enligt vår erfarenhet så tar ett uppgraderingsprojekt nästan alltid mycket längre tid än vad kunden räknat med, om de inte har med sig en expert från start. Våra affärssystemkonsulter har varit delaktiga i många systemuppgraderingar och vet exakt vad som måste förberedas och testas i förväg. De kan också förutse eventuella hinder som inte alltför sällan kan uppstå längs vägen.

 

Ibland fungerar dock systemet mindre bra för verksamheten och då kan det vara en bra idé att se sig om efter ett nytt. Här finns våra konsulter för att stötta vid de olika momenten;

  • Rådgivning

Kunden vet inte alltid hur deras behov ser ut. Kanske de redan har ett affärssystem som inte utnyttjas fullt ut och som ingen riktigt förstår sig på. Eller så sitter de med ett gammalt omodernt ekonomisystem och vet mycket väl att de behöver byta till ett riktigt affärssystem. De vet bara inte vart de ska börja. Där kan affärssystemkonsulten stötta.

  • Analys

När kunden konstaterat att de behöver byta system så behöver man göra en behovsanalys. Vad är viktigt och mindre viktigt i organisationen? Det finns en uppsjö av olika affärssystem på marknaden som gemene man inte begriper skillnaden mellan. Organisationens behov måste kartläggas innan man kan ge sig ut och titta efter vilka system som uppfyller ens krav.

  • Upphandling

När analysen är klar och man tagit fram en kravspecifikation är det dags att börja upphandla. Här är det en djungel och inte helt enkelt att hitta vilket affärssystem som passar bäst. Det kan vara tryggt att ha med sig en affärssystemkonsult som pratar samma språk som leverantörerna och som lättare kan avgöra huruvida systemet passar eller inte.

  • Implementation

När man har tagit beslut om vilket system som ska införas har man ett viktigt jobb framför sig. Dels ska det nya systemet implementeras och anpassas men så ska även arbetet i det gamla systemet fortgå under tiden tills det nya är på plats. Personalen behöver sedan utbildas, rapporter ska tas fram och alla funktioner måste testas. Vi har många kunder som tagit hjälp av en affärssystemkonsult vid implementationsprojekt, just för att säkerställa att allt blir rätt. Ibland anlitar de även en ekonomikonsult som kan hålla ställningarna på ekonomiavdelningen medan de anställda fokuserar på att lära sig det nya systemet.

 

Så för att sammanfatta det hela. En affärssystemkonsult jobbar alltså på olika sätt med företags affärssystem. Ett modernt affärssystem som anpassas utifrån organisationens behov samt förvaltas väl hjälper till att effektivisera hela verksamheten. Det är affärssystemkonsultens huvudsakliga mål, att effektivisera för kunden.

 

Inser du nu att ni kanske skulle behöva lite hjälp från en affärssystemkonsult? Välkommen att kontakta någon av oss, kontaktuppgifter hittar du här.

 


 

Vad gör en projektcontroller på dagarna?

Postad: 2023/04/12

Vad gör en projektcontroller

Det finns olika typer av controllers. Projektcontrollers är en av dessa. Men vad gör en projektcontroller egentligen på dagarna?

En projektcontroller är ansvarig för att övervaka och styra över de ekonomiska aspekterna av ett projekt. Det är en roll som ska säkerställa att projektet genomförs enligt budget. Något som blir extra viktigt i en tid som denna. Korrekt uppföljning av ett projekt är A och O för att se till att projektet håller budget och blir lönsamt. En projektcontroller medverkar till att skapa ordning och reda vid projektstart, uppföljning och avslut. Fungerar även som ett viktigt bollplank till projektledare i finansiella frågeställningar.

 

En projektcontrollers jobb består av flera delar;

 

  • Budget – Projektcontrollern är ofta delaktig i skapandet av projektbudget och sedan ansvarig för att upprätthålla budgetplanen under projektets gång.
  • Uppföljning – Projektcontrollern måste följa upp budgeten kontinuerligt för att hålla koll på att projektet håller sig till planen. Här behöver man kontrollera kostnader och resurser för att se till så att inget skenar i väg åt fel håll.
  • Rapportering – Det är projektcontrollerns ansvar att ta fram rapporter som visar hur projektet löper på. Dessa tillsammans med uppdaterade budgetplaner lämnas med jämna mellanrum till projektledaren.
  • Analys – Projektdatan analyseras av en projektcontroller, för att upptäcka eventuella avvikelser. Här kan man påvisa möjliga kostnadsbesparingar och se hur man skulle kunna höja effektiviteten i projektet.
  • Risker – Projektcontrollern ska hela tiden vara uppmärksam på eventuella risker och hot och behöver utveckla riskhanteringsplaner för att säkerställa minimal inverkan.
  • Teamleading – En projektcontroller är ibland även ansvarig för ett administrativt team som tillsammans hanterar projektekonomin.

 

Vi kan konstatera att en projektcontroller är en mycket viktig del av projektteamet!

 

Våra projektcontrollers har mångårig erfarenhet av att arbeta med tid- och projektintensiva verksamheter och förstår utmaningarna med succesiv vinstavräkning och hantera både löpande och fastprisuppdrag. Att ta in en interim projektcontroller under en period kan således gynna hela verksamheten då våra konsulter kan bidra med expertis från liknande typer av verksamhet. Det gör att ni får hjälp med det som är mest akut i er organisation men kan även få långsiktig vinning i en bättre projektuppföljning. En annan fördel med att vända er till just oss är att även om du på pappret anlitat en av våra konsulter så har denne konsult nära kontakt med sina kollegor internt hos oss. Det gör att du således får 500 års samlad erfarenhet från en och samma resurs!

En av våra mer seniora, och väldigt omtyckta, projektcontrollers kommer finnas tillgänglig under våren. Hör av dig till Sara Thune på 📞 +46 730 755 592 eller 📧 sara.thune@sundbompartners.se om du vill veta mer. Det går också bra att kontakta någon av oss andra på Sundbom & Partners, kontaktuppgifter hittar du här.

 

 


 

Tre fördelar med att vara konsult hos Sundbom & Partners

Postad: 2023/03/16
Fördelar med att vara konsult

Variation och omväxling i arbetet

Som en av våra medarbetare sa; ”Man behöver inte byta jobb för att byta jobb”. Konsultlivet innebär att du har möjligheten att testa olika branscher och olika typer av organisationer. Det kan vara kortare och längre uppdrag, ibland hos flera kunder parallellt. Vissa stannar hos samma kund i flera år. Oavsett så behåller du tryggheten, du har din fasta anställning i grunden.

 

Ständig kompetensutveckling

Som konsult utvecklas du mer eller mindre konstant. Nya uppdrag innebär nya spännande utmaningar. På ett längre uppdrag får du chans att fördjupa dina kunskaper vilket är värdefullt i en fortsatt karriär. Det bästa är att du själv har möjlighet att styra över hur mycket du vill utvecklas samt åt vilket håll.

 

Du är inte ensam!

Många tycker att det känns ensamt att jobba som konsult. Så ska det inte vara hos oss. Här jobbar vi visserligen utspritt hos många olika kunder men ofta är det fler än en konsult hos samma uppdrag. Vi träffas också regelbundet för att umgås och utbyta erfarenheter. Även om du är ensam på uppdraget så är du aldrig ensam. Du har ett helt gäng konsulter med olika erfarenheter och kompetenser bakom ryggen. Här hjälps vi alltid åt!

 

Är du fortsatt nyfiken på hur det är att jobba hos oss? Läs mer på vår nya karriärsida.

 


 

Rekryteringsprocessen hos oss

Postad: 2023/03/07

Rekryteringsprocessen hos Sundbom & Partners

Vi letar ständigt efter nya talanger till oss på Sundbom & Partners. Här berättar vi lite om hur vår rekryteringsprocess ser ut.

Du ser en annons och blir intresserad av en tjänst hos oss. Det första du gör är då givetvis att skicka in en ansökan som du gör enkelt via en knapp i annonsen. Där får du fylla i ett formulär och bifoga ditt CV.

Om du sedan blir aktuell för intervju så är det några steg vi tillsammans kommer gå igenom innan vi eventuellt kan skriva på anställningsavtal. Allt för att du ska känna dig trygg i vad du slutligen beslutar dig för. Lika viktigt är det att vi, våra konsulter inkluderade, får känna efter om du passar in hos oss och för den roll vi söker. Hos oss är alltså även medarbetarna delaktiga i rekryteringsprocessen!

Vi börjar med att kontakta dig för en kort telefonintervju och därefter sker följande;

1. Intervju med konsultchef

Här får du allmän information om Sundbom & Partners och vi pratar om vad det innebär att arbeta som konsult. Och givetvis får du chans att berätta mer om dig själv och ställa dina frågor och funderingar kring tjänsten.

2. Djupintervju med HR-chefen

Vi är nyfikna på vad som motiverar och driver dig för att säkerställa att det överensstämmer med det vi kan erbjuda. Här går vi lite mer på djupet och pratar om hur vi kan få nytta av din kompetens och hur din resa med oss skulle kunna se ut.

3. Kandidatlunch

Har intervjuerna gått bra blir du inbjuden till en lunch med några av våra konsulter/medarbetare. Här får du lite mer direktinformation om hur det är att vara konsult hos Sundbom & Partners och får också chans att lära känna potentiella blivande kollegor. Samtidigt får våra medarbetare möjlighet att känna efter om de tror att du skulle passa in hos oss och som de skulle vilja arbeta med. Ett av våra värdeord är Delaktighet!

4. Referenstagning

Om lunchen går bra och varken du eller våra medarbetare har några invändningar så kontaktar vi därefter dina referenser. Det är önskvärt med minst två referenser, gärna en före detta chef och en kollega.

5. Avtals- och lönediskussion

Under sista steget diskuterar vi anställningsavtal och lönemodell.

 

Är du nyfiken på hur det är att jobba hos oss är du välkommen att läsa mer på vår karriärsida.

Vill du gå igenom den här rekryteringsprocessen tillsammans med oss är du varmt välkommen att skicka in din ansökan. Våra platsannonser hittar du här.

 


 

Välkommen Lina!

Postad: 2023/02/08

Vi har nu äran att få presentera ytterligare en ny medarbetare i Stockholm, Lina Ekdahl! Lina har flera års erfarenhet som ekonomikonsult och har även ett stort intresse för system. Hon har jobbat i affärssystem som Visma PX, Unit4 ERP (Agresso) och Maconomy. Med den kompetensen blir hon ett mycket välkommet tillskott till vårt redan vassa konsultgäng.

På fritiden spenderar hon mycket tid med sina katter. Annars tränar hon och umgås med vänner, gärna båda samtidigt i klätterhallen.

” Min målsättning är att arbeta på en plats som erbjuder möjligheter. Ett arbete där man känner sig stolt att komma till och där man tillsammans med sina kollegor jobbar mot gemensamma mål. Sammanhållning på arbetet tycker jag är viktigt och det känns alltid bättre när man jobbar med varandra och inte tävlar emot varandra.” säger Lina.

Det ser ut som om Linas målsättning överensstämmer precis med det vi jobbar för! Varmt välkommen till oss Lina, hoppas du kommer trivas hos oss!

 

Är du ekonom och sugen på nya utmaningar? Läs mer och skicka in en ansökan här.   Varmt välkommen att kontakta någon av oss så berättar vi mer. Kontaktuppgifter hittar du här.

 


 

5 anledningar till att behålla ert dåliga affärssystem

Postad: 2023/01/31

5 anledningar till att behålla ert dåliga affärssystem:

 Prislappen förstås. Det är dyrt att byta affärssystem, i alla fall på kort sikt.

Om ni redan har ett modernt affärssystem men inte utnyttjar det fullt ut än. Det finns så många funktioner som vanliga användare inte alltid känner till. Utvärdera vad det finns för möjligheter hos er!

 Om ert affärssystem inte är anpassat för er verksamhet. En standardversion duger bra för vissa men sämre för er. Är det kanske möjligt att göra några enkla anpassningar för att optimera så det passar era behov bättre?

 Byte av affärssystem är ofta mycket tidskrävande, mer än vad man kanske har räknat med från början. Ni riskerar då att få utarbetade medarbetare på ekonomiavdelningen. I alla fall om ni inte tar hjälp.

 Ett nytt system kan också kräva anpassningar, vilket medför ytterligare arbete innan allt är på plats.

 

Dåliga affärssystemSå för att sammanfatta det hela..

Ta inget förhastat beslut innan ni har undersökt vilka möjligheter som faktiskt finns i ert befintliga system. Är det verkligen så dåligt eller har ni bara använt det helt fel? Det är vanligare än ni tror! Ibland kan det räcka med att implementera nya funktioner, justera konfiguration och bygga ett antal nya rapporter för att systemet ska upplevas som nytt och fräscht! I slutänden kan ni tjäna både massor av tid och pengar på att behålla det system ni redan har. Dessutom kanske ni rent av har börjat gilla det när ni märker hur smidigt det kan fungera.

 

Dock bör vi tillägga att ibland finns det ingen bättre lösning än ett affärssystembyte. Kanske går det faktiskt inte att anpassa det befintliga systemet så det blir riktigt bra för just er. Det viktigaste är att göra en ordentlig analys innan beslut ska fattas. Behöver ni hjälp med analys av just er affärssystem-situation har vi experterna. Kontakta oss på 📞08- 545 439 00 eller via 📧 info@sundbompartners.se.

 

Läs mer om vad vi kan erbjuda när det gäller tjänster kring affärssystem här.

 


 

Ny ekonomikonsult i Stockholm!

Postad: 2023/01/27

Den här veckan har vi fått ytterligare en konsultkollega till vårt härliga gäng i Stockholm! Maria Ordenes har lång erfarenhet främst inom konsultbolag där hon arbetat med projektredovisning. Erfarenhet både inom redovisning och controlling har gett henne en god överblick och helhetsförståelse för ekonomiarbetet. Maria tycker om att arbeta med process- och effektiviseringsarbete och vill gärna att man tar stöd av sitt affärssystem för att arbeta så smart och effektivt som möjligt. Hon har ett stort systemintresse och har erfarenhet av Maconomy, Marathon och Fortnox.

Maria är social och tycker om att lära känna nya människor. Hon reser gärna och umgås med familj och vänner. Andra intressen är design, inredning och att vara ute i naturen.

Varmt välkommen Maria, vi är så glada att du börjat hos oss!

 

 


 

Några ord från vd:n

Postad: 2022/12/23

Ännu ett år går mot sitt slut och för Sundbom Group har det åter varit ett riktigt bra år!

2022 var året då pandemin skulle ta slut och allt skulle ta fart igen. Alla professionella bedömare var överens om det. Vad hände då? Jo – pandemin tog inte riktigt slut och så blev det krig i Europa. Något vi alla trodde att vi skulle få slippa uppleva. På grund av det har vi också raskt hamnat i en situation av hög inflation, räntehöjningar, skyhöga elpriser och en stundande lågkonjunktur.

Tänk ändå så snabbt allt kan förändras.

MEN…Sundbom Groups verksamhet har under detta oroliga år ändå utvecklats mycket positivt med en sund tillväxt och förbättrat resultat i samtliga bolag i gruppen.

Sundbom & Partners blev åter utsedda till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser enligt Great Place to Work, denna gång för femte året i rad så nu är vi med i deras Hall-of-Fame.

Vi genomförde Sundbomdagen i oktober vilket blev väldigt lyckat och vi har precis haft en väldigt trevlig julfest med karaoke och allt.

Inget av detta hade kunnat genomföras om det inte vore för våra grymma medarbetare, underkonsulter och våra fantastiska kunder. Vilket gäng vi är! Sånt Engagemang, sån Delaktighet och sån Glädje kan inte bli annat än bra Effekt för våra kunder.

 

Jag vill därför med detta önska alla våra medarbetare, underkonsulter, kunder, samarbetspartners och leverantörer en riktigt

God Jul och ett Gott Nytt År!

Hälsar Per Sundbom – stolt VD för Sundbom Group

 

Disco à la Sundbom Group

Bild från årets kickoff – en kväll med discotema!