Nyheter

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

5 anledningar till att behålla ert dåliga affärssystem

Postad: 2023/01/31

5 anledningar till att behålla ert dåliga affärssystem:

 Prislappen förstås. Det är dyrt att byta affärssystem, i alla fall på kort sikt.

Om ni redan har ett modernt affärssystem men inte utnyttjar det fullt ut än. Det finns så många funktioner som vanliga användare inte alltid känner till. Utvärdera vad det finns för möjligheter hos er!

 Om ert affärssystem inte är anpassat för er verksamhet. En standardversion duger bra för vissa men sämre för er. Är det kanske möjligt att göra några enkla anpassningar för att optimera så det passar era behov bättre?

 Byte av affärssystem är ofta mycket tidskrävande, mer än vad man kanske har räknat med från början. Ni riskerar då att få utarbetade medarbetare på ekonomiavdelningen. I alla fall om ni inte tar hjälp.

 Ett nytt system kan också kräva anpassningar, vilket medför ytterligare arbete innan allt är på plats.

 

Dåliga affärssystemSå för att sammanfatta det hela..

Ta inget förhastat beslut innan ni har undersökt vilka möjligheter som faktiskt finns i ert befintliga system. Är det verkligen så dåligt eller har ni bara använt det helt fel? Det är vanligare än ni tror! Ibland kan det räcka med att implementera nya funktioner, justera konfiguration och bygga ett antal nya rapporter för att systemet ska upplevas som nytt och fräscht! I slutänden kan ni tjäna både massor av tid och pengar på att behålla det system ni redan har. Dessutom kanske ni rent av har börjat gilla det när ni märker hur smidigt det kan fungera.

 

Dock bör vi tillägga att ibland finns det ingen bättre lösning än ett affärssystembyte. Kanske går det faktiskt inte att anpassa det befintliga systemet så det blir riktigt bra för just er. Det viktigaste är att göra en ordentlig analys innan beslut ska fattas. Behöver ni hjälp med analys av just er affärssystem-situation har vi experterna. Kontakta oss på 📞08- 545 439 00 eller via 📧 info@sundbompartners.se.

 

Läs mer om vad vi kan erbjuda när det gäller tjänster kring affärssystem här.

 


 

Ny ekonomikonsult i Stockholm!

Postad: 2023/01/27

Den här veckan har vi fått ytterligare en konsultkollega till vårt härliga gäng i Stockholm! Maria Ordenes har lång erfarenhet främst inom konsultbolag där hon arbetat med projektredovisning. Erfarenhet både inom redovisning och controlling har gett henne en god överblick och helhetsförståelse för ekonomiarbetet. Maria tycker om att arbeta med process- och effektiviseringsarbete och vill gärna att man tar stöd av sitt affärssystem för att arbeta så smart och effektivt som möjligt. Hon har ett stort systemintresse och har erfarenhet av Maconomy, Marathon och Fortnox.

Maria är social och tycker om att lära känna nya människor. Hon reser gärna och umgås med familj och vänner. Andra intressen är design, inredning och att vara ute i naturen.

Varmt välkommen Maria, vi är så glada att du börjat hos oss!

 

 


 

Några ord från vd:n

Postad: 2022/12/23

Ännu ett år går mot sitt slut och för Sundbom Group har det åter varit ett riktigt bra år!

2022 var året då pandemin skulle ta slut och allt skulle ta fart igen. Alla professionella bedömare var överens om det. Vad hände då? Jo – pandemin tog inte riktigt slut och så blev det krig i Europa. Något vi alla trodde att vi skulle få slippa uppleva. På grund av det har vi också raskt hamnat i en situation av hög inflation, räntehöjningar, skyhöga elpriser och en stundande lågkonjunktur.

Tänk ändå så snabbt allt kan förändras.

MEN…Sundbom Groups verksamhet har under detta oroliga år ändå utvecklats mycket positivt med en sund tillväxt och förbättrat resultat i samtliga bolag i gruppen.

Sundbom & Partners blev åter utsedda till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser enligt Great Place to Work, denna gång för femte året i rad så nu är vi med i deras Hall-of-Fame.

Vi genomförde Sundbomdagen i oktober vilket blev väldigt lyckat och vi har precis haft en väldigt trevlig julfest med karaoke och allt.

Inget av detta hade kunnat genomföras om det inte vore för våra grymma medarbetare, underkonsulter och våra fantastiska kunder. Vilket gäng vi är! Sånt Engagemang, sån Delaktighet och sån Glädje kan inte bli annat än bra Effekt för våra kunder.

 

Jag vill därför med detta önska alla våra medarbetare, underkonsulter, kunder, samarbetspartners och leverantörer en riktigt

God Jul och ett Gott Nytt År!

Hälsar Per Sundbom – stolt VD för Sundbom Group

 

Disco à la Sundbom Group

Bild från årets kickoff – en kväll med discotema!

 


Petter – Ny ekonomikonsult i Stockholm

Postad: 2022/11/18

Den här veckan har vi fått ett nytt tillskott till vårt konsultgäng i Stockholm! Petter Sjödin är en engagerad och ansvarstagande ekonom. Han har arbetat i ett antal olika affärssystem såsom Maconomy, Fortnox och Visma Business, samt med Power BI.  Har även mycket goda kunskaper i Excel. Petter trivs med att arbeta både med ekonomi och system. Han har även en yrkeshögskoleutbildning inom AI och hur företag kan optimeras utifrån AI-lösningar.

Som person är Petter positiv, engagerad och social. På fritiden umgås han helst med vänner och familj samt tränar en del.

Vi är så glada över att ha Petter på plats hos oss, varmt välkommen!

 

Letar du efter en ekonomikonsult med liknande profil som Petters? Kontakta då någon av oss! Kontaktuppgifter hittar du här.

 


 

Sundbomdagen 2022

Postad: 2022/10/28

Igår fick vi äntligen genomföra Sundbomdagen! Konferensen som vi från början skulle hålla 2020 men sen fick ställa in vid två tillfällen på grund av pandemin.

Och vilken dag det blev på Hilton! Flera leverantörer var på plats och höll spännande seminarier. Stort tack till Deltek, Xledger, Rexor, Silverbucket, Workday, IFS och PSA Consulting! Och tack till våra egna medarbetare Marie Gustafsson, Kajsa Bennett och Orvar Lindbäck som också bidrog med sin enorma kunskap! Representanter från leverantörerna deltog även i en intressant och innehållsrik paneldiskussion som modererades av Yvonne Gugg och Orvar Lindbäck.

Fredrik Reinfeldt kom och höll en inspirerande föreläsning. Han bjöd på mycket tänkvärt blandat med en stor portion humor. Vi blev även underhållna av Gaston, magikern som fick oss att både häpna och skratta på samma gång.

Vi avslutade dagen med en trerätters middag och gick därifrån glada och lite trötta – precis som det ska vara efter ett lyckat event.

Tack till er alla som kom och delade Sundbomdagen med oss!

 

 

Har du förslag på innehåll till en eventuell nästa Sundbomdag är du varmt välkommen att kontakta någon av oss. Kontaktuppgifter hittar du här.

 


 

Kickoff 2022 på Österlen

Postad: 2022/09/26

Brösarps gästgifveri

Varje höst anordnar vi en kickoff för alla medarbetare på Sundbom Group som inkluderar Sundbom & Partners, Project Software och PX Expert. I år bar det av till Brösarp på Österlen i Skåne. Hela gänget invaderade ett fantastiskt mysigt litet gästgiveri och de skämde bort oss med god mat, fina rum och bra konferensmöjligheter.

Förutom konferens och måltider hann vi med bland annat ett besök på den berömda äppelmarknaden i Kivik, vandring vid Brösarps backar och fest med disco-tema. Många givande diskussioner, en massa dans och mycket skratt har det blivit dessa dagar! Nu längtar vi redan till nästa års kickoff 🙂

 

Sundbom Group goes Studio 54

Uppklädda enligt lördagkvällens tema Disco/Studio 54.

 


 

Vi utökar vårt interna team!

Postad: 2022/09/07

Vi växer och behöver därmed stärka upp vårt interna team ännu mer. Så nu har vi den stora glädjen att välkomna Marcela Covic som vår nya ekonomiassistent och administratör! Marcela har 20 års erfarenhet från löpande bokföring och har varit delaktig i det mesta som händer på en ekonomiavdelning. Hon har längtat efter att få jobba i en mindre organisation med varierande arbetsuppgifter och med möjligheter till utveckling – vilket hon absolut kommer få hos oss!

När Marcela inte jobbar umgås hon helst med familj och vänner och reser så ofta hon kan, bland annat till sitt andra hem i Kroatien.

Välkommen till oss Marcela, roligt med en till kollega på kontoret!

 

 

 

 


 

Bodil – Ny konsult i Göteborg!

Postad: 2022/09/02

Välkommen Bodil – vår nya konsult i Göteborg!

Även denna vecka har vi nöjet att välkomna en ny konsult och nu till vårt kontor i Göteborg. Bodil Eriksson har en gedigen erfarenhet av ekonomiarbete, både inom redovisning och controlling. Förutom löpande arbete hjälper hon gärna till med att förbättra arbetsprocesserna. Hon har under många år arbetat inom tid- och projektintensiva verksamheter och där haft roller både som projektledare och som verksamhetscontroller. Bodil har även ett stort systemintresse och drivs av att alltid leverera hög kvalitet på det hon gör, oavsett arbetsuppgifter. Med sin breda kompetens matchar Bodil alldeles utmärkt vårt tjänsteutbud.

 Bodil trivs med att ha en aktiv fritid och ägnar sig gärna åt golfrundor och skidåkning tillsammans med vänner. Lantstället i Lysekil är en fast plats på sommaren. Annars reser hon gärna, är nyfiken och vill uppleva saker.

 Varmt välkommen till oss Bodil, vi ser fram emot att ha dig i vårt konsultgäng!

 

 

 

 


 

Välkommen Annika!

Postad: 2022/08/29

Vi fick börja på bästa sätt efter sommarsemestern, nämligen med att välkomna en ny medarbetare till vårt härliga konsultgäng, Annika Melbing!

Annika är en noggrann och ansvarstagande redovisningsekonom med ett stort systemintresse. Det är framför allt inom affärssystemet Maconomy hon har sin djupa kompetens och som hon haft systemansvar för. Hon är dock inte främmande för att ta sig an andra system också. Utmaningar är nämligen något som hon gillar!

På fritiden är hon gärna på sitt landställe i Roslagen om hon inte umgås med vänner och familj eller sjunger i kör.

Härligt att ha dig med i vårt stockholmsgäng Annika, varmt välkommen till oss!

 

 


 

Erika – Ny ekonomikonsult i Göteborg

Postad: 2022/04/08

 

Än en gång har vi glädjen att få välkomna en ny medarbetare, Erika Nilsson, som börjar som ekonomikonsult på vårt kontor i Göteborg.

Erika har arbetat både inom offentlig och privat sektor och sätter sig snabbt in i nya arbetsuppgifter. Hon har erfarenhet av löpande bokföring och har även arbetat med projektuppföljning och i controller-funktioner. Som person är hon noggrann, lösningsorienterad och analytisk och tycker om att arbeta mot uppsatta tidsramar.

På sin lediga tid är hon gärna ute i naturen, kanske på jakt eller i yogastudion där hon även undervisar.

Varmt välkommen till oss Erika, superkul att ha med dig i teamet!