Nyheter

Arkiv

Kategorier

Glad midsommar!

Postad: 2020/06/18

Glad midsommar till er alla, från oss alla på Sundbom & Partners!

Och till er Maconomyanvändare så bjuder vi på en liten midsommarpresent! Vi har nämligen ett tillfälligt erbjudande där du har chansen att kunna ställa frågor om Maconomy. Vi utlovar svar från någon av våra vassa konsulter inom kort.

Ställ din fråga här!

 


 

Stolt sponsor av alpin OS-guldmedaljör

Postad: 2020/06/10

Vi kan med glädje meddela att vi nu går in och sponsrar Emma Sahlin (Sollentuna SLK), en lovande ung talang inom alpin skidsport. Emma har genom åren kammat hem flera guld och pallplatser i FIS-tävlingar, både i Sverige och Europa, och i januari 2020 tog hon guld i världsungdoms-OS i slalom i Lausanne.

Emma började åka skidor redan som 4-åring och har precis avslutat sitt andra år på skidgymnasiet i Malung. Hon blev nyligen klar för nästa säsong till en av träningsgrupperna i Svenska Skidförbundets alpina landslag.

”Jag är jätteglad och tacksam över Sundbom & Partners stöd till min fortsatta satsning. De har en värdegrund jag verkligen gillar och kan relatera till i min idrott. Företaget med Edge 😊💙!!  säger Emma Sahlin.

Att sponsra Emma känns väldigt kul och rätt för oss på Sundbom & Partners. Många av oss är hängivna skidåkare så att vi valde just Emma var självklart. Vi ska med stort intresse följa hennes vidare äventyr i backarna” säger Per Sundbom, VD och grundare av Sundbom & Partners.

Alla vi på Sundbom & Partners ser med spänning fram emot att följa fortsättningen på Emmas alpina karriär.

 


 

En av Sveriges Bästa Arbetsplatser – För tredje året i rad!

Postad: 2020/04/21

Idag är en stor dag för oss – Sundbom & Partners har blivit utsedda till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser 2020! Great Place To Work rankar varje år de bästa arbetsplatserna baserat på medarbetarnas egna upplevelser och det är tredje året vi är med och slåss om platserna i kategorin Små organisationer (20 – 49 medarbetare). Det är fantastiskt roligt att vi återigen hade den stora äran att hamna på den åtråvärda listan, i år på fjärde plats.

Tidigare år har Great Place To Work bjudit in alla vinnare till en stor gala på Cirkus i Stockholm men så här i Corona-tider blev det gala i digital form. Det var inte helt fel det heller, att kunna följa galan i myskläder hemma från soffan.

Vi vill rikta ett jättestort TACK till alla våra fantastiska medarbetare, det är vi allihop som tillsammans skapat den bästa arbetsplatsen! Vi är ett super-team som alltid har förmågan att kunna förena nytta med nöje så nu ska vi bara fortsätta på samma spår!

 


 

Håll minutiös koll på värdering och fakturering av projekt!

Postad: 2020/04/15

Egentligen är det självklart och borde alltid gälla för konsultbolag. Men nu om någonsin kan det vara avgörande att hålla extra koll på samtliga projekt, avseende värdering och fakturering. Varje projekt är ju faktiskt en resultatenhet i sig.

Här kommer några tips på vad du bör tänka på;

– Nagelfar projekten; varför finns till exempel gamla poster på löpande uppdrag, som ej fakturerats?

– Värdera uppdragen rätt! I dessa tider har man inte riktigt råd med glädjekalkyler. Reservera och skriv ner vid behov.

– Utläggen, viktigare än någonsin att dessa kommer in i tid för fakturering. Tänk på att de ofta kommer in via leverantörsfakturor, som alltså måste attesteras i god tid!

– Varje anställd måste förstå att tidrapporter och utlägg som kommer in i tid är avgörande, inte bara för fakturering, utan för att kunna följa upparbetningen vecka för vecka.

– Håll tempo i faktureringen, gäller så väl ner till varje enskild medarbetare som till projektledare och ekonomer.

– Skicka påminnelser snabbt! Många bolag får större problem med likviditeten än med resultatet.

 

 


 

Glad påsk 2020!

Postad: 2020/04/09

Påsken blir lite annorlunda i år men trots det så önskar vi alla våra kunder, samarbetspartners och medarbetare en riktigt skön påskhelg!

 


 

Permittering – Tidrapportering och konteringsmodeller!

Postad: 2020/04/06

Det finns flera saker man bör tänka på för att fånga upp permittering på ett bra sätt i sitt affärssystem. Dels för att det ska bli rätt hela vägen till lön och tillbaka, samt för uppföljning och rapportering. Detta styr du via tidkoder och konteringsmodeller.

Checklista vid permittering:

– Se över dina inställningar och tänk på hela flödet.

– Lägg upp separata tidkoder, harmonisera mot lönearterna i ert lönesystem

– Fundera över konteringsmodellerna, troligen vill ni att denna tid ska särredovisas. Glöm inte att fundera på hur filerna tillbaka från lön skall redovisas!

– Påverkar detta andra moduler som ert affärssystem har kopplingar mot?

– Bör man knyta tiden till separata uppdrag, för uppföljning?

– Vilka rapporter kommer man behöva få fram? Viktigt att tänka på om man vill ha med något objekt på konteringsraderna.

– Sist men inte minst, tänk framåt. När det gäller kontering, hur vill du kunna se detta på ett tydligt sätt när ni nästa år ska jämföra föregående års siffror?

 


 

Räkna rätt i Coronatider

Postad: 2020/04/03

Om ni inte redan gjort det så är det nu hög tid att börja räkna på olika scenarier inför framtiden. Det behövs för att vara bättre förberedd på hur ni ska parera olika händelser som kan inträffa. Då gäller det att veta hur ni ska räkna och vad som påverkas.

Inom konsultbolag måste man fundera på vad som händer om:

– Debiteringsgraden sjunker

– Timpriserna sjunker

– Avtal blir uppsagda

– Kunderna börjar betala senare

– Kombinationer av ovan

Dessa olika händelser slår väldigt olika på resultat och likviditet. Vad som också kan försvåra beräkningarna är om man inom företaget har många olika lönemodeller med mer eller mindre rörliga lönemoment samt bonusar av olika slag.

A och O är att det finns bra rapporter som tar fram tillförlitliga siffror och som kan användas som underlag. Börja med att se över era rapporter så har ni en bra hjälp på vägen då ni ska besluta om eventuella åtgärder framöver.

 


 

REKON 2020

Postad: 2020/03/06

Även i år medverkade vi som utställare på REKON, en arbetsmarknadsmässa med fokus på revisions- och konsultbranschen som anordnas av Handelshögskolan i Göteborg. Det var roligt att det var så många som hade intresse utav oss igår och nyfikna på hur vi på Sundbom & Partners kan bidra med extrajobb under studietiden eller hur karriärvägar kan se ut efter examen. Bra dag igår helt enkelt och tack REKON och alla fantastiska studenter för en trevlig mässa!

 


 

Sundbom & Partners och Transformant kraftsamlar

Postad: 2020/02/26

Konsultbolagen Sundbom & Partners AB och Transformant Group AB ingår ett strategiskt såväl som operativt partnerskap inom segmentet Unit4 Business World.

Syftet är att skapa den största oberoende leverantören av kvalificerade tjänster inom ekonomi och affärssystem på den svenska marknaden. I fokus för satsningen står ytterligare ett antal utvalda tjänster och områden:

• Unit4 Business World (Agresso)
• Unit4 Property Management (FastNet)
• Maconomy
• Visma PX
• Ekonomitjänster

– Det här partnerskapet ökar vår förmåga till helhetsåtaganden mot viktiga kundgrupper. Vi kan säkerställa leveranser av hög kvalitet. Men också skapa nya kundrelationer och samtidigt stärka vår trovärdighet hos större kunder, främst inom Unit4 Business World (Agresso), säger Per Sundbom, vd och grundare Sundbom & Partners.

I och med partnerskapet kan de nu tillsammans erbjuda aktörer på den svenska marknaden ett komplett utbud av ekonomi- och affärssystemsrelaterade tjänster. Bolagen ska samverka och driva gemensamma projekt.
Totalt kommer de att omsätta mer än 100 miljoner SEK och innefatta cirka 80 specialiserade konsulter. Partnerskapet träder i kraft omgående.

– Med det här samarbetet kan vi ta ett helhetsgrepp kring alla frågor som rör affärssystem. De båda bolagens respektive organisationer kompletterar varandra väl och vi delar synen på att sätta kunden och kundvärdet i centrum. Transformant har redan tidigare byggt upp en stor kundbas inom Unit4 Business World (Agresso). Tillsammans med Sundbom & Partners blir vi nu en av nordens ledande leverantörer av helhetsåtaganden kring Unit4 Business World, säger Magnus Sonander, partner och grundare Transformant Group AB.

 

För mer information, kontakta:
Magnus Sonander, Partner, 0767631351, magnus.sonander@transformant.se
Per Sundbom, vd, 0705908130, per.sundbom@sundbompartners.se

 

Om Sundbom & Partners
Sundbom & Partners levererar kvalificerade konsulttjänster inom ekonomi och
affärssystem till främst tid- och projektintensiva verksamheter i Norden. Företaget
sysselsätter runt 50 personer och har kontor i Stockholm och Göteborg. Expansionen
har de senaste åren vart mellan 20 – 50 % per år och under 2019 omsatte företaget
cirka 60 miljoner SEK.

Om Transformant Group
Transformant är specialister inom affärssystem, automatisering, robotisering,
systemintegrationer och systemövervakning. Bolaget har sitt säte i Stockholm och
hade en omsättning på cirka 45 miljoner SEK under 2019.

 


 

Välkommen Johanna Emtell!

Postad: 2020/02/04

Idag är vi riktigt glada att välkomna Johanna Emtell till oss. Johanna har lång erfarenhet av att arbeta med affärssystem och som lösningsarkitekt, både som konsult och anställd hos flera teknikkonsultbolag. Hon har mångårig erfarenhet av att arbeta med och utveckla affärsprocesser och har även arbetat med kravställande och implementation av affärssystem, med tyngdpunkt på systemet Maconomy. Johanna kommer närmast från Sweco där hon arbetat som lösningsarkitekt för affärssystemet Maconomy.