Nyheter

Arkiv

Kategorier

Välkommen Annika till vårt konsultgäng!

Postad: 2021/09/10

Vi har fått ytterligare en ny medarbetare i Göteborg, Annika Alftrén heter vårt senaste tillskott. Annika har lång erfarenhet som ekonom i olika roller. Hon har bland annat varit ansvarig för bokslutsprocessen i koncerner, gjort likviditetsprognoser och kostnadsanalyser. Hon har även haft ansvar för löpande redovisning, skatt, löner och pensioner.

Efter ett par spännande år utomlands är Annika åter i tjänst i Sverige, vilket vi naturligtvis är mycket glada för! Hos oss kommer hon in som Maconomykonsult och har redan rivstartat med ett uppdrag hos en av våra större kunder.

Varmt välkommen till oss Annika!

 

 


 

Ny konsultchef för vår interimsverksamhet

Postad: 2021/08/24

Vi välkomnar nu Cecilia Elvind, som Konsultchef för vår interimsverksamhet. Cecilia har en lång och bred erfarenhet inom områden som ekonomi, system, projekt, personal, ledarskap och sälj. Hon har tidigare arbetat på en medelstor svensk internationell koncern inom trading och även på mjukvaruföretag. Cecilia har ett stort intresse av att hjälpa människor och företag att utvecklas ihop långsiktigt, att finna de bästa lösningarna för bägge parter.

 

Vi är så glada över att ha Cecilia ombord och hon själv säger att hon med stor glädje ser fram emot att få möta konsulter, kunder och samarbetspartners, såväl befintliga som nya.

 

Tveka inte att höra av er till Cecilia för att diskutera vad vi på Sundbom & Partners skulle kunna göra ihop med just er. Ni når henne på cecilia.elvind@sundbompartners.se.

 


 

Ny Maconomykonsult till vårt team

Postad: 2021/08/19

 

Vi rivstartar hösten med att välkomna en ny medarbetare till vårt Göteborgskontor, Sara Skoglund! Sara kommer närmast från MAQS Advokatbyrå där hon främst jobbat med kundreskontra i Maconomy. Hos oss kommer hon i första hand ha rollen som Ekonomi- och Maconomykonsult.

Det ska bli väldigt spännande att testa på konsultrollen så det här ska bli jätteroligt!” säger Sara själv. Förhoppningen är också att få lära sig mer om Maconomy som affärssystem och då har hon hamnat helt rätt.

Vi tycker också att det ska bli roligt med Sara i vårt gäng! Dessutom upplever vi ett högt tryck på marknaden efter kunniga Maconomyekonomer så det blir ett mycket välkommet tillskott för oss.

 

 


 

Lyckad sommaraktivitet i det vackra vädret

Postad: 2021/06/24

 

Äntligen fick vi möjlighet att träffas igen för vår årliga sommarfest! Dock fick det bli på respektive ort då vi väntar med resandet lite till. Vädret var på vår sida och tillät både aktivitet och middag utomhus. Då vi fortfarande arbetar hemifrån så var det här extra roligt och så välbehövligt!

Stort tack till Activity för en superlyckad aktivitet, som vi dessutom kunde genomföra i både Stockholm och Göteborg! Även stort tack till Josefina och Långedrag Värdshus för jättegod mat och fin service!

Nu har vi tankat massor av energi som garanterat kommer räcka fram tills den kommande semestern. Med detta vill vi också passa på att önska er alla en riktigt

Trevlig midsommar och en fortsatt Glad sommar!

 

   

 


 

Sundbom & Partners blir en del av Mirovia Group

Postad: 2021/05/27

Vi är stolta över att meddela att Sundbom & Partners-koncernen blir en del av Mirovia Group. Mirovia är en nordisk koncern som investerar i entreprenörsledda bolag som erbjuder mjukvarulösningar och nischade IT-tjänster inom verksamhetskritiska områden.

Tillsammans med våra systerbolag PX Expert och Project Software kommer vi förstärka affärsområdet ERP, där vår sedan tidigare samarbetspartner Transformant redan ingår.

Vi är väldigt stolta och glada över att vi äntligen kommit i mål. Vi har varit i dialog med Sundbom & Partners under en tid och det är en investering som initierats av Transformants ledning (plattformsbolag inom affärsområde ERP). Genom Sundbom & Partners stärker vi vårt kunderbjudande inom ERP och vi blir nu en av de ledande, oberoende leverantörerna i Norden. Vi täcker nu, förutom Unit4, också Maconomy, Visma PX, IFS och Rexor”, säger Sebastian Karlsson, Founding Partner på Mirovia.

Tillsammans med Mirovia och de övriga bolagen i gruppen kan nu Sundbom & Partners fortsätta sin tillväxtresa in i en ny spännande fas. Med det ‘mindset’ och de mål som Mirovia och Transformant har så känns detta steg väldigt inspirerande och utmanande”, säger Per Sundbom VD och grundare.

Vi har länge tyckt att Sundbom & Partners har haft en sund kund- och företagsfilosofi och vi har redan haft ett väldigt gott samarbete. Med Sundbom & Partners som en del av Mirovia-familjen blir vi tillsammans ännu bättre rustade att hjälpa kunder i flera branscher och med större åtaganden” fyller Magnus Sonander en grundarna av Transformant.

Tillsammans med Mirovia och de övriga bolagen i gruppen kan nu Sundbom & Partners fortsätta sin tillväxtresa in i en ny spännande fas. Med det ‘mindset’ och de mål som Mirovia och Transformant har så känns detta steg väldigt inspirerande och utmanande”, säger Per Sundbom, VD och grundare av Sundbom & Partners.

 


 

Möt våra medarbetare – Det här är Maria!

Postad: 2021/04/22

Möt Maria, en av våra fantastiska konsulter! Maria har jobbat på Sundbom & Partners i ganska exakt fem år nu och hon säger att största anledningen till att hon trivs så bra är helt klart kollegorna. ”Vi hinner ju inte tröttna på varandra heller eftersom vi inte jobbar ihop hela tiden” säger hon med ett skratt. Kunskapen bland kollegorna är oerhört värdefull, alla delar med sig och lär av varandra. Även om alla är mer eller mindre utspridda hos olika kunder så finns det en otroligt fin gemenskap och stämningen på företaget är lättsam och familjär.

”Jag har lärt mig massor om affärssystem!”

Rollen som konsult har gett Maria stora möjligheter till att utvecklas. Hon är ekonom i botten och hade sedan tidigare mest erfarenhet från löpande ekonomiarbete. Genom uppdrag via Sundbom & Partners har hon fått lära sig att göra både årsbokslut och årsredovisning helt på egen hand, vilket hon inte gjort själv innan. Systemkunskap hade hon till viss del sedan tidigare då hon jobbat länge i Maconomy. Under åren på Sundbom & Partners har hon fått chansen att utveckla och fördjupa sin kunskap just inom Maconomy som affärssystem och nu har hon bland annat varit med och implementerat systemet hos kund.

”Det är ju faktiskt inte läskigt att vara konsult.”

Vi frågade Maria vad hon har lärt sig som konsult hos Sundbom & Partners. Hon säger att förutom att ha lärt sig massor om affärssystem så har hon framför allt ökat sitt självförtroende. Innan var hon ”nervös och tyckte att det kändes läskigt att vara konsult”, nu har hon lärt sig att inte vara rädd. Hon känner sig även trygg med att Sundbom & Partners inte säljer in mer än vad hon kan leverera och det finns alltid kollegor att vända sig till om hjälpen skulle behövas.

”Man behöver inte byta jobb för att byta jobb.”

Det bästa på Sundbom & Partners tycker Maria är flexibiliteten. Att inte behöva ”byta jobb för att byta jobb”, skönt att kunna behålla samma trygga arbetsgivare och ändå få chansen att utvecklas hela tiden. Kollegorna och forumet där man kan ställa frågor och ta del av varandras erfarenheter är också toppen. Likaså halvdagen varje månad för kompetensutveckling. Hon uppskattar även att det är en platt organisation, inte så hierarkisk. Att ledningen på olika sätt visar att de genuint bryr sig är också en viktig del och gör att man känner sig väldigt uppskattad som medarbetare på Sundbom & Partners.

 


 

Sundbom & Partners utsedda till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser 2021!

Postad: 2021/03/25

Vi har gjort det igen! För fjärde året i rad har Sundbom & Partners blivit utsedda till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser av organisationen Great Place To Work. Man tävlar i kategorier baserade på storlek på organisation och vi ingår i kategorin Små organisationer (20 – 49 medarbetare). 15 lyckliga organisationer får en plats på den åtråvärda listan och i år kammade vi hem en pallplats då vi lyckades klättra från 4:e till 2:e plats!!

Det här är en utmärkelse som betyder oerhört mycket för oss då vår högsta prioritet alltid har varit att samverka för en arbetsplats med optimalt arbetsklimat och hög trivselfaktor.

Great Place To Work utser varje år Sveriges Bästa Arbetsplatser, framför allt utifrån resultatet från en omfattande medarbetarundersökning. Undersökningen är anonym och behandlar samtliga delar som rör arbetsplatsen. Visst känner vi oss trygga med att våra medarbetare trivs hos oss men det är ändå roligt att få se det så här svart på vitt. Vi jobbar på en av Sveriges bästa arbetsplatser 2021 och har dessutom Sveriges bästa medarbetare, om vi får säga det själva!

I år är det kanske lite extra roligt att få en utmärkelse som denna då det har varit ett minst sagt omtumlande år. Den fysiska arbetsplatsen har sett annorlunda ut då de allra flesta av oss har jobbat hemifrån. Vi har behövt anpassa oss efter nya rutiner och det sociala utbytet får vi numera i form av digitalt umgänge. Vanligtvis firas Sveriges bästa arbetsplatser med en stor gala med middag och underhållning, arrangerat av Great Place To Work. Men precis som förra året firar vi i stället digitalt tillsammans med våra kollegor.

Vi vill rikta ett stort tack till alla er som på så många sätt bidrar till att vi får äran att jobba på en av Sveriges bästa arbetsplatser! Vi är så oerhört glada och tacksamma, utan just er som medarbetare skulle det inte alls bli lika bra och vi skulle inte alls ha lika roligt på jobbet. Nu längtar vi bara efter att få ses på riktigt igen, vi hoppas att det blir snart!

Här kan ni läsa mer om Great Place To Work och se hela listan över Sveriges Bästa Arbetsplatser 2021.

 


 

Fördelar med att jobba som konsult

Postad: 2021/03/10

 

Vi ställde några frågor till vår Maconomykonsult Helen Tärnvik om hur hon upplever sitt jobb som konsult;

 

Du har länge jobbat både som konsult och som intern ekonomichef på Sundbom & Partners men gick för ett tag sedan över till att bli konsult på heltid. Vad var det som gjorde att du tog det beslutet?

Variationen, att arbeta som ekonomichef innebär lätt att man gör samma sak om och om igen, ett månadsbokslut hinner knappt bli klart innan det är dags för nästa.

 

Vad är största skillnaden mellan att vara konsult eller ha en fast arbetsplats på ett och samma ställe?

Som konsult får man hela tiden chansen arbeta med nya människor och lära känna nya företag.

 

Varför trivs du så bra i konsultrollen?

Jag får hela tiden möjlighet att dela med mig av vad jag kan till andra och samtidigt får jag ta del av deras erfarenheter.

 

Kan du se dig själv stanna kvar i konsultbranschen under en längre tid?

Ja som konsult behöver man inte byta jobb, när man känner att man inte kan bidra med mer på en arbetsplats så är det dags för ett nytt spännande uppdrag.

 

Vad är det bästa med att vara konsult?

Glädjen när man ser positiv förändring hos kunden och att få dela med sig av sin kompetens till kunder samtidigt som man ständigt ställs inför nya utmaningar. I dessa Coronatider är det också skönt att ha en proffssäljare som hjälper till att hitta nya uppdrag.

 

Vad är det bästa med att jobba på Sundbom & Partners?

Alla härliga kunniga hjälpsamma kollegor!

 


 

2020 – Nytt rekordår för Sundbom & Partners – trots Coronapandemin

Postad: 2021/02/02

–  Omsättningen för konsultverksamheterna i Sundbom & Partners AB och PX Expert Norden AB blev totalt för helåret 2020 ca 69,7 Mkr att jämföra med 57,0 Mkr 2019. Detta motsvarar en tillväxt på ca 22%, vilket vi är mycket stolta över med tanke på den rådande pandemin.

– Resultatet för konsultverksamheten 2020 blev 6,8 (4,9) Mkr före skatt, vilket motsvarar en resultatförbättring på ca 39%.

– Rörelsemarginalen för 2020 blev ca 9,8 % jämfört med 8,7% under 2019.

– Debiteringsgraden har under 2020 legat ungefär på samma nivå som under 2019.

– Medeltimpriset har påverkats negativt med ca 50 kr på grund av pandemirelaterade prisreduktioner.

– Likviditeten och soliditeten i bolaget har stärkts betydligt under året.

 

Kommentarer om 2020:

Sundbom & Partners har under 2020, under rådande pandemi, lyckats stärka sin position ytterligare på marknaden för affärssystemrelaterade tjänster till tid- och projektintensiva verksamheter.

Efterfrågan på våra tjänster har varit god under hela året med en mindre nedgång under tredje kvartalet. En viss förskjutning från systemtjänster med lägre efterfrågan till mer renodlade ekonomitjänster med högre efterfrågan har skett under året.

I oktober förvärvades leveransorganisationen, bestående av sju personer, för affärssystemet Visma PX från Visma Software. Under året har det påverkat omsättningen med ca 3 Mkr och resultatet med ca 0,5 Mkr.

Försäljningsarbetet/orderingången har under året överstigit förväntningarna vilket innebär att vi går in i 2021 med viss tillförsikt. Betonas bör dock att den ihållande pandemin gör att utsikterna är osäkra.

Under 2020 blev vi för tredje året i rad utsedda till en av ”Sveriges bästa Arbetsplatser” enligt Great Place to Work.

Vi blev dessutom utsedda till DI Gasell 2020.

 

Utsikter 2021:

Beläggningssituationen för första kvartalet 2021 är relativt god men framförhållningen är något kortare än vid samma tidpunkt föregående år.

Under 2021 kommer fokus ligga på att parera för den återstående pandemins effekter och vi räknar med att marknaden återgår till ett normalläge igen under andra halvåret.

 

Stockholm 2021-02-01

Per Sundbom
VD och Grundare

 


 

Senaste tillskottet i konsultgänget!

Postad: 2021/01/22

Den här veckan fick vi den stora äran att välkomna Lejla Saljunovic till vårt härliga konsultgäng!

Lejla har flera år som redovisningsekonom bakom sig och har haft de flesta arbetsuppgifter på en ekonomiavdelning. Hon har tidigare arbetat inom konsultbranschen med framför allt Visma PX, Visma Control och DCE och behärskar de olika delarna i systemen. Lejla är kunnig och intresserad av så väl redovisning som system.

Varmt välkommen Lejla, vi är så glada att ha dig här hos oss!