Nyheter

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Digitalisering – del 2 – Den bortglömda dimensionen

Postad: 2017/01/18

När man talar om digitalisering tar vi ofta till det papperslösa samhället, scanning etc, dvs digitalisering av papper, automatisering av processer och flöden. Självklart kommer det att hända mycket där, det har det gjort i många år nu, men det som framförallt kommer att ställa stora krav, inte bara på ekonomiavdelningen utan överhuvudtaget hos företag framöver är hur vi ska möta den digitala generationen.

De som växer upp idag och som ska ut i arbetslivet om några år fungerar på helt andra sätt än vi som har jobbat ett tag. Vi som har varit med sen 70-talet har fått vara med om en fantastisk resa med i stort sett hela datoriseringen. Vem kunde drömma för 30 år sedan att i stort sett alla, från barn till pensionärer skulle ha en pryl som iPhonen i vilken vi kan sköta vår privatekonomi, ta bilder, lyssna på musik, navigera mm. Ren science fiction. Det enda vi kan vara säkra på är att denna utveckling kommer att fortsätta och accelerera. Vi har bara sett början. Digitalisering är något som kommer att förändra allt. Internet of things finns knappt ännu men alla pratar om det och vi måste förbereda oss för det. Man börjar också prata om AI-bots dvs en ”robot” som genomför standardiserade arbetsuppgifter baserat på någon form av enklare indata, som text, ljud, knapptryckning eller dylikt.

När det då gäller ekonomiavdelningen kommer många processer att digitaliseras/automatiseras men utmaningen är hur vi ska attrahera nya medarbetare som är digitala sedan födseln och som är otroligt snabba på att bedöma, fatta beslut och agera. Hur kul kommer de att tycka det är att sitta på en arbetsplats och jobba med transaktioner i ett affärssystem? Hur intresserade kommer de att vara av att gå till en arbetsplats när man är van vid att umgås, köpa saker, betala räkningar etc över nätet?

Näe – jag tror att vi måste ändra hela synen på hur vi jobbar på en ekonomiavdelning, när vi jobbar och var vi jobbar. Det är de stora utmaningarna.

Per Sundbom, VD och grundare på Sundbom & Partners

Vill du delta i vårt CFO-nätverk?

Postad: 2018/05/23

Sundbom & Partners CFO-nätverk ger beslutsfattande ekonomer möjlighet att träffa likasinnade och utbyta erfarenheter och idéer. Nätverket startade 2011 och därefter har vi genomfört två till fyra träffar per år. På våra frukostmöten behandlar vi aktuella ämnen och har tidigare diskuterat frågor som rörliga löner, budgetprocesser, tidrapportering mm.

Nästa träff äger rum den 19 juni och vi hälsar dig som känner dig manad varmt välkommen att delta! Den här gången handlar det om värdering av uppdrag. Orvar Lindbäck från Sundbom & Partners inleder med en kort presentation, därefter blir det öppen diskussion där vi utbyter tips och erfarenheter. Vi kommer att prata om hur uppdragsvärderingar fångas upp inom organisationen och hur dessa koppas till bokföringen. Vi diskuterar olika systemstöd och erfarenheter av t ex successiv vinstavräkning och resultatvärdesmetoden.

Datum: Tisdagen den 19 juni
Tid: 7:30 – 10:00 (Frukostmingel första halvtimmen)
Plats: Sundbom & Partners, Kungsgatan 44 i Stockholm

Anmäl dig här!

Vid frågor kontakta Orvar Lindbäck, orvar.lindback@sundbompartners.se


Månadens Maconomytips – Nr 1

Postad: 2017/08/18

Tänk på att du behöver ha samma datum- och talformat på datorn som du har i Maconomy för att Excel ska förstå att siffror är siffror och datum är datum.

För mer information – kontakta Kajsa Bennett – kajsa.bennett@sundbompartners.se

Månadens Agressotips – Nr 1

Postad: 2017/08/11

Nu startar så vår tipsblog som kommer att innehålla ett tips varje fredag och i snitt ett per affärssystem, Agresso, Maconomy och Visma PX, i månaden. Vi börjar med ett tips från Anna Malmqvist som rör Agresso:

_____________________

Jobbar du mycket i Desktop? Du vet väl att man kan ha två fönster öppna sida vid sida – perfekt när man behöver jämföra något. Gå in på Arkiv – Alternativ och kryssa i Maximera alltid. Nästa gång du loggar in kan du öppna flera flikar, dra i en av dem och du får en fråga om fönstren ska ordnas vertikalt eller horisontellt.

För mer information – kontakta Anna Malmquist – anna.malmquist@sundbompartners.se

Digitalisering – del 1 – Vad är grejen?

Postad: 2017/01/10

Alla pratar idag om digitalisering. Det finns hur många blogginlägg, artiklar, konferenser mm som helst men vad menar man egentligen? Googlar man på ordet och kikar i Wikipedia får man förklaringen ”Digitalisering är en delprocess i ett större teknologiskt förlopp som syftar på förändring kopplad till tillämpning av digital teknik i alla aspekter av det mänskliga samhället”. Que??

Sundbom & Partners jobbar i gränslandet mellan ekonomi och system och där har man i många år faktiskt jobbat med nån sorts digitalisering länge, även om man inte kallat det för just digitalisering. Redan på 90-talet pratade man om EDI mm. Man pratade också om BPR – Business Process Re-engineering där man rent teoretiskt såg stora möjligheter i att använda modern teknik för att effektivisera administrativa processer, ex leverantörers möjlighet att bevaka sina kunders beställningspunkter, leverera utan beställning och med automatik skapa faktura/betalning hos sina kunder.

Problemet är att vi inte riktigt nått dit ännu, 20 år senare…vi har gjort fakturan digital, oftast i form av en pdf, men det skickas förvånansvärt många pappersfakturor fortfarande som sedan scannas in. Men hur många lösningar har digitaliserats fullt ut?

En av anledningarna, tror jag, är att affärssystemleverantörerna inte har förmågan att enas om standarder och kan inte samarbeta över processgränserna. Hur skulle det se ut om värsta konkurrenterna skulle ”sy ihop” sina system så att man kunde skicka elektroniska flöden från och till varandras system?

Frågan är om vi kan komma dit överhuvudtaget.

Per Sundbom, VD och grundare på Sundbom & Partners

Välkommen Mimmi Siverwall!

Postad: 2018/04/20

Efter valborgshelgen utökar vi Sundbom-familjen ytterligare. Mimmi Siverwall heter vårt senaste stjärnskott som kommer jobba som Maconomy- och ekonomikonsult. Mimmi har stor erfarenhet av finansiell rapportering, redovisning och revision inom både små företag och stora koncerner samt företag med internationell anknytning. Hon har varit systemansvarig för Maconomy och även jobbat med implementation och utveckling/anpassning av systemet. Mimmi kommer närmast från Tengbomgruppen där hon haft rollen som Ekonomichef.
Varmt välkommen till oss Mimmi!


Budgetering del 4

Postad: 2016/11/16

Hur kan jag nå min budget?
Vi pratade tidigare i bloggen om att styra de affärsmässiga besluten för att nå målen.
För mig betyder det att man först måste veta vilka verksamhetsmässiga mål man vill nå, därefter fundera ut hur man ska nå dessa mål.
Och sedan skapa en bild över vad den måluppfyllelsen betyder i ekonomiska termer som omsättning, resultat, marginal mm (finansiell budget).

Det viktiga är att förstå att de ekonomiska resultaten, eller ”finansiell budget” bara är en matematisk formel som baserar sig på de aktiviteter som måste göras för att nå de mål man satt upp.
Betyder inte detta att budgeten egentligen är ett antal verksamhetsmässiga mål?
Ja, vi tar den diskussionen i kommentarsfältet nedan… och i nästa blogginlägg!

Med vänlig hälsning
Orvar Lindbäck
Vice VD, Affärsutveckling

Ny chef för Region Väst

Postad: 2018/03/15

Sundbom & Partners har rekryterat Henrik Ledenvall som ny Regionchef för Region Väst.

Henrik kommer närmast från rekryteringsföretaget Michael Page i en roll som Senior Consultant och ansvarig för Sales & Marketing i Göteborgsregionen. Innan dess har Henrik haft ledande säljroller hos bland andra Barium, Zee iT Nordic och Kentor.

Nuvarande Regionchef, Per Aldenstig, övergår till en roll som konsult och ansvarig för Sundbom & Partners strategiarbete.

”Jag är väldigt glad över att ha rekryterat Henrik. Med den gedigna rekryterings- och säljerfarenheten Henrik har, ihop med ett omfattande nätverk, kommer han att vara ett perfekt tillskott för oss i vår ambition att växa i regionen” säger Per Sundbom – grundare och VD.

”Det ska bli oerhört spännande och roligt att få bli en del av Sundbom & Partners. Det är ett härligt gäng som är bra positionerat på marknaden och de är otroligt duktiga konsulter. Min ambition är att expandera Sundbom & Partners kraftigt i regionen genom både rekrytering och underkonsulter ihop med omfattande nykundsbearbetning” säger Henrik Ledenvall.

Henrik börjar på Sundbom & Partners den 19 mars.


Budgetering del 3:

Postad: 2016/11/14

Hur ska jag använda en budget?

Det kanske har framgått av tidigare blogginlägg att jag är lite kritisk mot budgetering. Det är jag förvånansvärt nog inte, men jag har åsikter om hur man budgeterar och vad budgeten används till.

Det som idag kallas budget, dvs en prognos över framtida ekonomiska händelser, är just det – inget mer. De framtida ekonomiska händelserna beror inte på hur man budgeterar, utan på vilka affärsmässiga beslut som tas vid varje enskilt tillfälle.

Och det är styrningen av de affärsmässiga besluten som är enda möjligheten till att nå de ekonomiska målen. Vad betyder det i ett budgeteringssammanhang? – det diskuterar jag i nästa inlägg…

Med vänlig hälsning
Orvar Lindbäck
Vice VD, Affärsutveckling

Vi är en av Sveriges bästa arbetsplatser 2018!

Postad: 2018/03/14

Great Place To Work är organisationen som hjälper andra organisationer att bli de bästa av de bästa. För femtonde året i rad publicerar de listor över Sveriges bästa arbetsplatser, listor som kategoriseras efter organisationsstorlek. I år är Sundbom & Partners för första gången med och konkurrerar med hundratals andra organisationer och vi är oerhört stolta över att kunna berätta att vi lyckades placera oss bland topp femton i kategorin små organisationer (20-49 anställda). Vi har alltid prioriterat våra medarbetare och sett nyttan av att hålla trivselfaktorn på hög nivå, nu har vi fått bevis på att vi lyckats! Vi är en av Sveriges bästa arbetsplatser 2018!

Se hela listan här.