Nyheter

Arkiv

Kategorier

Månadens Styrningstips – Nr 2

Postad: 2017/09/27

Snart är det budgettider!

Ofta är det mer effektivt att budgetera med nyckeltal istället för traditionell kontobudgetering eller traditionell resursbudget. Om du anpassar ditt affärssystem för nyckeltalsbudgetering, och bygger anpassade rapporter för uppföljning av dina nyckeltal, kan du snabbt se om de olika verksamhetsdelarna är på rätt väg och kommer nå sina mål.

Vill du veta mer om nyckeltalsbudgetering och -redovisning, kontakta Orvar Lindbäck; orvar.lindback@sundbompartners.se

Månadens Maconomytips – Nr 3

Postad: 2017/06/21

Om du använder Javaklienten kan du under preferenser byta datumformat, antal decimaler och hur tusentalsavgränsning ska visas. För att få svenskt format med mellanslag som tusentalsavgränsare trycker du mellanslag i rutan istället för att välja i rullistan.

För mer information – kontakta Kajsa Bennett – kajsa.bennett@sundbompartners.se

Månadens Agressotips – Nr 3

Postad: 2017/06/21

Har en stor bunt fastnat i Underhåll av försystemstransaktioner? Du kan söka ut enbart rader som är felmarkerade!

För mer information – kontakta Anna Malmqvist – anna.malmqvist@sundbompartners.se

Månadens Visma Px tips – Nr 2

Postad: 2017/06/21

Ett enkelt sätt att lära sig hur Visma PX bokför är att gå igenom konteringsmodellerna. Dessa går även att skriva ut i ett läsbart format om man föredrar det.

För mer information – kontakta Therese Olofsson – therese.olofsson@sundbompartners.se

Välkommen på sommarfika där vi diskuterar Utmaningar i UBW, med fokus på Tid och Projekt

Postad: 2018/05/31

Jobbar du i Unit 4 Business World (Agresso) och dessutom i en tid- och projektrelaterad verksamhet? Är du nyfiken på hur andra jobbar i systemet? I så fall är du varmt välkommen på sommarfika hos oss den 19 juni, i våra trevliga lokaler mitt på Hötorget!

Det blir öppen diskussion under ledning av Eva Sundgren och Åsa Backman, båda seniora UBW-konsulter. Vi diskuterar vilka utmaningar som kan uppstå i UBW:s tid- och projekt-modul samt delar med oss av smarta lösningar.

Passa på att ta tillfället i akt att nätverka och samtidigt ta del av varandras tips och erfarenheter. Skicka gärna frågor och funderingar innan.

När:19 juni, kl. 15:30 – 17:00
Var: Sundbom & Partners, Kungsgatan 44 i Stockholm
Pris: Kostnadsfritt

Anmäl dig här!

Har du frågor är du välkommen att kontakta Yvonne Gugg via e-post: yvonne.gugg@sundbompartners.se

Hoppas vi ses den 19 juni!

Välkommen!


Månadens Styrningstips – Nr 1

Postad: 2017/09/01

Du vet väl att en rapporterad timme i ett modernt affärssystem kan vara kodad med upp mot hundra olika dimensioner och attribut. Om du lär dig hur dessa hänger ihop kan du få ut mycket information ur din projektredovisning.

Vill du veta mer om hur du kan nyttja data ur ditt system – kontakta Orvar Lindbäck – orvar.lindback@sundbompartners.se

Månadens Maconomytips – Nr 2

Postad: 2017/06/21

Om du använder Javaklienten kan du under preferenser välja hur många rader som ska visas i sökfunktionen.

För mer information – kontakta Kajsa Bennett – kajsa.bennett@sundbompartners.se

Månadens Agressotips – Nr 2

Postad: 2017/06/21

Har buntar fastnat i Underhåll av försystemstransaktioner? Använd IntellAgent för att skicka mail till den som ska hantera buntarna!

För mer information – kontakta Anna Malmqvist – anna.malmqvist@sundbompartners.se 2017-08-18 00:00:15

Månadens Visma Px tips – Nr 1

Postad: 2017/06/21

Gå igenom inställningarna för era webbmenyer och rapporter i PXWebb. Dölj de rapporter som inte används, döp om menyer, ändra sorteringsordning utefter ert företags unika behov.

För mer information – kontakta Therese Olofsson – therese.olofsson@sundbompartners.se

Digitalisering – del 2 – Den bortglömda dimensionen

Postad: 2017/01/18

När man talar om digitalisering tar vi ofta till det papperslösa samhället, scanning etc, dvs digitalisering av papper, automatisering av processer och flöden. Självklart kommer det att hända mycket där, det har det gjort i många år nu, men det som framförallt kommer att ställa stora krav, inte bara på ekonomiavdelningen utan överhuvudtaget hos företag framöver är hur vi ska möta den digitala generationen.

De som växer upp idag och som ska ut i arbetslivet om några år fungerar på helt andra sätt än vi som har jobbat ett tag. Vi som har varit med sen 70-talet har fått vara med om en fantastisk resa med i stort sett hela datoriseringen. Vem kunde drömma för 30 år sedan att i stort sett alla, från barn till pensionärer skulle ha en pryl som iPhonen i vilken vi kan sköta vår privatekonomi, ta bilder, lyssna på musik, navigera mm. Ren science fiction. Det enda vi kan vara säkra på är att denna utveckling kommer att fortsätta och accelerera. Vi har bara sett början. Digitalisering är något som kommer att förändra allt. Internet of things finns knappt ännu men alla pratar om det och vi måste förbereda oss för det. Man börjar också prata om AI-bots dvs en ”robot” som genomför standardiserade arbetsuppgifter baserat på någon form av enklare indata, som text, ljud, knapptryckning eller dylikt.

När det då gäller ekonomiavdelningen kommer många processer att digitaliseras/automatiseras men utmaningen är hur vi ska attrahera nya medarbetare som är digitala sedan födseln och som är otroligt snabba på att bedöma, fatta beslut och agera. Hur kul kommer de att tycka det är att sitta på en arbetsplats och jobba med transaktioner i ett affärssystem? Hur intresserade kommer de att vara av att gå till en arbetsplats när man är van vid att umgås, köpa saker, betala räkningar etc över nätet?

Näe – jag tror att vi måste ändra hela synen på hur vi jobbar på en ekonomiavdelning, när vi jobbar och var vi jobbar. Det är de stora utmaningarna.

Per Sundbom, VD och grundare på Sundbom & Partners