Nyheter

Arkiv

Kategorier

Månadens Visma Px tips – Nr 2

Postad: 2017/06/21

Ett enkelt sätt att lära sig hur Visma PX bokför är att gå igenom konteringsmodellerna. Dessa går även att skriva ut i ett läsbart format om man föredrar det.

För mer information – kontakta Therese Olofsson – therese.olofsson@sundbompartners.se

Välkommen på sommarfika där vi diskuterar Utmaningar i UBW, med fokus på Tid och Projekt

Postad: 2018/05/31

Jobbar du i Unit 4 Business World (Agresso) och dessutom i en tid- och projektrelaterad verksamhet? Är du nyfiken på hur andra jobbar i systemet? I så fall är du varmt välkommen på sommarfika hos oss den 19 juni, i våra trevliga lokaler mitt på Hötorget!

Det blir öppen diskussion under ledning av Eva Sundgren och Åsa Backman, båda seniora UBW-konsulter. Vi diskuterar vilka utmaningar som kan uppstå i UBW:s tid- och projekt-modul samt delar med oss av smarta lösningar.

Passa på att ta tillfället i akt att nätverka och samtidigt ta del av varandras tips och erfarenheter. Skicka gärna frågor och funderingar innan.

När:19 juni, kl. 15:30 – 17:00
Var: Sundbom & Partners, Kungsgatan 44 i Stockholm
Pris: Kostnadsfritt

Anmäl dig här!

Har du frågor är du välkommen att kontakta Yvonne Gugg via e-post: yvonne.gugg@sundbompartners.se

Hoppas vi ses den 19 juni!

Välkommen!


Månadens Styrningstips – Nr 1

Postad: 2017/09/01

Du vet väl att en rapporterad timme i ett modernt affärssystem kan vara kodad med upp mot hundra olika dimensioner och attribut. Om du lär dig hur dessa hänger ihop kan du få ut mycket information ur din projektredovisning.

Vill du veta mer om hur du kan nyttja data ur ditt system – kontakta Orvar Lindbäck – orvar.lindback@sundbompartners.se

Månadens Maconomytips – Nr 2

Postad: 2017/06/21

Om du använder Javaklienten kan du under preferenser välja hur många rader som ska visas i sökfunktionen.

För mer information – kontakta Kajsa Bennett – kajsa.bennett@sundbompartners.se

Månadens Agressotips – Nr 2

Postad: 2017/06/21

Har buntar fastnat i Underhåll av försystemstransaktioner? Använd IntellAgent för att skicka mail till den som ska hantera buntarna!

För mer information – kontakta Anna Malmqvist – anna.malmqvist@sundbompartners.se 2017-08-18 00:00:15

Månadens Visma Px tips – Nr 1

Postad: 2017/06/21

Gå igenom inställningarna för era webbmenyer och rapporter i PXWebb. Dölj de rapporter som inte används, döp om menyer, ändra sorteringsordning utefter ert företags unika behov.

För mer information – kontakta Therese Olofsson – therese.olofsson@sundbompartners.se

Digitalisering – del 2 – Den bortglömda dimensionen

Postad: 2017/01/18

När man talar om digitalisering tar vi ofta till det papperslösa samhället, scanning etc, dvs digitalisering av papper, automatisering av processer och flöden. Självklart kommer det att hända mycket där, det har det gjort i många år nu, men det som framförallt kommer att ställa stora krav, inte bara på ekonomiavdelningen utan överhuvudtaget hos företag framöver är hur vi ska möta den digitala generationen.

De som växer upp idag och som ska ut i arbetslivet om några år fungerar på helt andra sätt än vi som har jobbat ett tag. Vi som har varit med sen 70-talet har fått vara med om en fantastisk resa med i stort sett hela datoriseringen. Vem kunde drömma för 30 år sedan att i stort sett alla, från barn till pensionärer skulle ha en pryl som iPhonen i vilken vi kan sköta vår privatekonomi, ta bilder, lyssna på musik, navigera mm. Ren science fiction. Det enda vi kan vara säkra på är att denna utveckling kommer att fortsätta och accelerera. Vi har bara sett början. Digitalisering är något som kommer att förändra allt. Internet of things finns knappt ännu men alla pratar om det och vi måste förbereda oss för det. Man börjar också prata om AI-bots dvs en ”robot” som genomför standardiserade arbetsuppgifter baserat på någon form av enklare indata, som text, ljud, knapptryckning eller dylikt.

När det då gäller ekonomiavdelningen kommer många processer att digitaliseras/automatiseras men utmaningen är hur vi ska attrahera nya medarbetare som är digitala sedan födseln och som är otroligt snabba på att bedöma, fatta beslut och agera. Hur kul kommer de att tycka det är att sitta på en arbetsplats och jobba med transaktioner i ett affärssystem? Hur intresserade kommer de att vara av att gå till en arbetsplats när man är van vid att umgås, köpa saker, betala räkningar etc över nätet?

Näe – jag tror att vi måste ändra hela synen på hur vi jobbar på en ekonomiavdelning, när vi jobbar och var vi jobbar. Det är de stora utmaningarna.

Per Sundbom, VD och grundare på Sundbom & Partners

Vill du delta i vårt CFO-nätverk?

Postad: 2018/05/23

Sundbom & Partners CFO-nätverk ger beslutsfattande ekonomer möjlighet att träffa likasinnade och utbyta erfarenheter och idéer. Nätverket startade 2011 och därefter har vi genomfört två till fyra träffar per år. På våra frukostmöten behandlar vi aktuella ämnen och har tidigare diskuterat frågor som rörliga löner, budgetprocesser, tidrapportering mm.

Nästa träff äger rum den 19 juni och vi hälsar dig som känner dig manad varmt välkommen att delta! Den här gången handlar det om värdering av uppdrag. Orvar Lindbäck från Sundbom & Partners inleder med en kort presentation, därefter blir det öppen diskussion där vi utbyter tips och erfarenheter. Vi kommer att prata om hur uppdragsvärderingar fångas upp inom organisationen och hur dessa koppas till bokföringen. Vi diskuterar olika systemstöd och erfarenheter av t ex successiv vinstavräkning och resultatvärdesmetoden.

Datum: Tisdagen den 19 juni
Tid: 7:30 – 10:00 (Frukostmingel första halvtimmen)
Plats: Sundbom & Partners, Kungsgatan 44 i Stockholm

Anmäl dig här!

Vid frågor kontakta Orvar Lindbäck, orvar.lindback@sundbompartners.se


Månadens Maconomytips – Nr 1

Postad: 2017/08/18

Tänk på att du behöver ha samma datum- och talformat på datorn som du har i Maconomy för att Excel ska förstå att siffror är siffror och datum är datum.

För mer information – kontakta Kajsa Bennett – kajsa.bennett@sundbompartners.se

Månadens Agressotips – Nr 1

Postad: 2017/08/11

Nu startar så vår tipsblog som kommer att innehålla ett tips varje fredag och i snitt ett per affärssystem, Agresso, Maconomy och Visma PX, i månaden. Vi börjar med ett tips från Anna Malmqvist som rör Agresso:

_____________________

Jobbar du mycket i Desktop? Du vet väl att man kan ha två fönster öppna sida vid sida – perfekt när man behöver jämföra något. Gå in på Arkiv – Alternativ och kryssa i Maximera alltid. Nästa gång du loggar in kan du öppna flera flikar, dra i en av dem och du får en fråga om fönstren ska ordnas vertikalt eller horisontellt.

För mer information – kontakta Anna Malmquist – anna.malmquist@sundbompartners.se