AKTUELLT

Arkiv

Kategorier

Hösterbjudanden Unit4 ERP (Agresso)

Postad: 2021/11/12

 

Webinar – gå från klient- till webbapplikationen

Jobbar du i Unit4 ERP-klienten/desktop idag och vill komma i gång med funktionerna i webben? Var hittar du knappar, verktyg mm? Lyssna i så fall på vårt lunch-webinar för att få tips! Vi erbjuder dig en inblick i webbens grundfunktionalitet och ger exempel på skillnader mellan desktop och webb. Det finns flera fördelar med att jobba i webben, speciellt i dessa tider då vi sitter mer på distans.

Det är kostnadsfritt och riktar sig till dig som jobbar på ekonomiavdelning i Unit4 ERP. Ni kanske överväger att börja jobba mer i Unit4 ERP Webb eller vill kunna ge era slutanvändare mer information om webbens grundläggande möjligheter.

När? Fredagen den 19 november kl. 12.00 – 13.00
Var? Via Microsoft Teams (du behöver inte ha Teams installerat på din dator). Länk mejlas ut senast på förmiddagen samma dag.

Läs mer och anmäl dig här>>

 

Möte om Unit4 ERP, över Teams eller på plats

Vilka möjligheter har just ni när det kommer till ert affärssystem och allt runt omkring det? Ibland kan det vara bra att bolla lite med en extern part och få ta del av hur andra gör. Hur har andra tex organiserat kravställning, support mm? Inte minst kan det vara värdefullt för att bygga upp ett proaktivt sätt att arbeta, i stället för att bara reagera på felmeddelanden. Vi tar gärna en timmes möte med er, tillsammans med en av våra erfarna konsulter för att prata om vilka utmaningar ni har. Förhoppningsvis har ni fått några bra idéer om hur ni kan komma vidare eller andra nyttiga tips under mötet. Ni väljer själva om ni vill ses digitalt eller på plats hos er eller oss.

Har ni frågor eller vill boka in ett möte är ni välkomna att kontakta Yvonne Gugg via e-post yvonne.gugg@sundbompartners.se eller på telefon +46 70 315 17 04.

 

Tillgängliga konsulter

Vi har några konsulter som avslutat uppdrag och skulle kunna komma ut och stötta er organisation vid behov. Kanske behöver ni förbättra användandet av systemet, bygga upp en intern supportfunktion, komma i gång med elektronisk fakturahantering, hjälp vid uppgradering eller stöd vid implementation?

  • En av konsulterna har bland annat medverkat vid att bygga upp en kunds styrdokument kring system och flöden för att underlätta vardagen för alla, kanske inte minst för ekonomiavdelningen.
  • En annan konsult har gedigen kunskap inom ekonomi och flöden, samt lång erfarenhet av tid och projekt inom Unit4 ERP.

Har ni frågor eller behov av hjälp är ni välkomna att kontakta Yvonne Gugg via e-post yvonne.gugg@sundbompartners.se eller på telefon +46 70 315 17 04.

 

Städa i anläggningsregistret mer effektivt

Inför årsskiftet kan det vara dags att städa i anläggningsregistret. En stor tidstjuv kan vara att hantera utrangeringar i Unit4 ERP:s anläggningsmodul, därför har vi tagit fram verktyg för att massutrangera anläggningar (samt ändra status på dem). Vi kan hjälpa er att göra ett engångsjobb alternativt hjälpa er att sätta upp masshantering i ert ERP.

Vi hjälper såklart även till med avstämningsfrågor och rapporter inför revision och årsredovisning.

Vill ni veta mer är ni välkomna att kontakta Yvonne Gugg via e-post yvonne.gugg@sundbompartners.se eller på telefon +46 70 315 17 04.

 

Nytt webinar inom kort om Systemförvaltning

Inom kort kommer vi även att erbjuda en träff och/eller ett webinar kring systemförvaltning. En minst sagt viktig roll idag när systemet kräver en del för att serva bolaget på bästa sätt. Vi diskuterar rollen som systemadministratör inom Unit4 ERP och vad den innebär, utmaningar i rollen, samt ger tips på hur man kan jobba mer effektivt med systemadministration. Håll utkik!

 

 


 

Kickoff 2021 med hela Sundbomgruppen

Postad: 2021/10/26

I år kunde vi äntligen genomföra en kickoff ”på riktigt” igen så vi samlades allihop i Västerås på The Steam Hotel. Det var nära och bra både från Stockholm och Göteborg. Vi hade hyrt en egen del av hotellet, Turbine Lounge, där vi fick disponera både hotellrum, konferenslokal och sällskapsytor helt för oss själva. Det passade helt perfekt för oss som konferenssällskap. Det var första gången sen julfesten 2019 som vi sågs hela gänget igen så det var minst sagt välbehövligt!

 

Temat var ”Lära känna” då vi faktiskt har hela 15 nya medarbetare sen vi sågs allihop sist. Konsultlivet är fantastiskt men det är även oerhört viktigt som konsult att få känna sig som en del av gemenskapen med sina kollegor på ”hemmaplan”. Därför lät vi bland annat våra medarbetare presentera de olika delarna av verksamheten och så fick vi lyssna till olika exempel på konsultuppdrag. Allt för att förtydliga vad våra kollegor pysslar med på dagarna. Det var mycket intressant och givande!

Ett annat block handlade om hur konsultrollen kan tänkas påverkas av det nya hybridarbetet. Vi står nu inför en ny vardag efter pandemin och det är inte helt tydligt hur vi kommer att arbeta framöver. Detta ledde till ett givande grupparbete som avslutades med diskussion grupperna emellan.

 

Så mycket mer än bara konferens

När vi inte konfererade fick vi bland annat en guidad tur genom Västerås då vädret visade sig från sin bästa sida. På något vis lyckas alltid vädergudarna vara med oss på våra kickoffer!

Vi gjorde en mycket rolig team building-aktivitet på Prison Island i centrala Västerås. Där fick vi i lag utmana både våra fysiska och mentala förmågor.

Vårt systerbolag PX Expert fyller ett år nu i oktober. Det passade vi naturligtvis på att fira tillsammans.

Håkan Berg, svensk mästare i magi och även deltagare i Britain’s Got Talent, bjöd på underhållning. Det blev mycket skratt och tappade hakor så honom kan vi varmt rekommendera.

Givetvis bjöds det även på massor av god mat och dryck. Det blev till och med lite dans och karaoke framåt kvällstimmarna. Så roligt har vi inte haft på länge!

 

Vi vill riktiga ett stort TACK till alla våra fantastiska medarbetare för en underbar kickoff-helg! Nu är vi fulltankade med energi och laddade inför det som återstår av året.

 

Blir du kanske sugen på att vara med på våra kommande kickoff-resor? Är du ekonom eller affärssystemkunnig och vill veta mer om hur det är att jobba hos oss så är du varmt välkommen att kontakta någon av våra konsultchefer. Kontaktinformation hittar du här.

 

 


 

Sundbom & Partners – Kvartalsrapport Q3 2021

Postad: 2021/10/08

 

  • Omsättningen för Sundbom & Partners-gruppen, i vilken Sundbom & Partners AB, Project Software Sweden AB och PX Expert Norden AB ingår, blev för tredje kvartalet 15,6 Mkr jämför med föregående års 11,7 Mkr. Det motsvarar en tillväxt för kvartalet på 33 %.

 

  • Resultatet för kvartalet blev 1,1 Mkr jämfört med förra årets -248 Tkr. En markant förbättring således. Vinstmarginalen för kvartalet blev 7%. Resultatet och marginalen påverkas negativt av sommarperioden.

 

  • För årets första tre kvartal blev omsättningen 54,7 Mkr jämfört med föregående års 51,8 Mkr. Detta motsvarar en tillväxt hittills i år på ca 5,6%.

 

  • Resultatet för årets tre första kvartal blev 5,5 Mkr jämfört med samma period förra årets 4 Mkr. Det är en resultatförbättring på 38%. Vinstmarginalen hittills i år är ca 10%.

 

  • Under september blev vi utsedda till en av ”Europas bästa Arbetsplatser” av organisationen Great Place to Work.

 

  • Utsikter för resten av 2021:

– Beläggningssituationen för fjärde kvartalet 2021 är god men framförhållningen är något kortare än vid samma tid under tidigare år.
– Prognosen för helåret 2021 är en omsättning på ca 78 Mkr med ett resultat på ca 8 Mkr. Det kommer i så fall innebära en tillväxt på ca 8% samt en resultatförbättring på ca 23%.

 

Stockholm 2021-10-08

Per Sundbom

VD och Grundare

 


 

Välkommen Monica!

Postad: 2021/09/30

 

Vi har nöjet att få presentera ytterligare en ny medarbetare, Monica Lundqvist! Monica har en verkligt gedigen erfarenhet från arbete på en ekonomiavdelning. Hon hanterar allt från löpande redovisning till bokslut i små och stora organisationer, både svenska och internationella. Hon har under en lång tid arbetat i tid- och projektintensiva verksamheter och därmed skaffat sig breda kunskaper inom affärssystem som många av våra kunder använder. Monica har även varit aktiv i projekt kring byte av affärssystem hos sina tidigare arbetsgivare.

När Monica är ledig återvänder hon gärna till sina barndomstrakter vid Höga kusten. Där får hon sin återhämtning samtidigt som hon passar på att vårda släktens hus.

Varmt välkommen till oss Monica, du blir ett mycket välkommet tillskott i vår konsultgrupp!

 

 

 


 

Ny ekonomikonsult – Victoria!

Postad: 2021/09/23

Vi har återigen den stora äran att välkomna en ny medarbetare. Victoria Bystedt har nu börjat som ekonomikonsult hos oss.

Victoria har många års erfarenhet från olika uppdrag inom ekonomi. Hon har varit på flera projektintensiva bolag och arbetat inom flertalet olika system. Allt från löpande redovisning, leverantörsreskontra, kundreskontra, fakturering och avstämningar har varit hennes arbetsuppgifter genom åren. Kort sagt så har hon erfarenhet av det mesta som förekommer på en ekonomifunktion. Extra roligt och värdefullt för oss är att hon har goda kunskaper i ett par av de affärssystem som många av våra kunder använder.

När Victoria inte jobbar spenderar hon gärna sin tid på landet. Nu på hösten är det framför allt svampskogen som lockar.

Vi är så glada att ha dig ombord Victoria, varmt välkommen till oss!

 

 


 

Europas Bästa Arbetsplatser 2021 – Vi är en av dem!

Postad: 2021/09/21

Vi är så glada och stolta över att kunna berätta att vi har blivit utsedda till en av Europas bästa arbetsplatser 2021 av organisationen Great Place To Work ®! De senaste fyra åren har vi varit med på deras listor över Sveriges bästa arbetsplatser och i år kammade vi dessutom hem en andraplats. Organisationerna som blir placerade i topp är sedan med och tävlar om en av de åtråvärda platserna på listan över Europas bästa arbetsplatser.

”Europas bästa arbetsplatser ™ har satt en ny standard för vård av medarbetare inom en mängd olika branscher” säger Michael C. Bush, CEO på Great Place To Work ®. ”Dessa företag drivs av den typ av ledare som är stolta över att stödja sina anställdas behov. De skapar flexibla arbetsmiljöer där alla kan trivas, oavsett vem de är eller vad de gör för verksamheten.”

”Wow! Inte nog med att vi under fyra år utsetts till en av Sveriges bästa arbetsplatser. Vi har nu också kommit in på listan över Europas bästa arbetsplatser. Det är ett stort erkännande av allt arbete vi lagt ner på att ha ett optimalt arbetsklimat och hög trivselfaktor. Vi är enormt hedrade och det utmanar också till att bli ännu bättre i framtiden.” säger Per Sundbom, VD och grundare på Sundbom & Partners.

Resultatet i rankningen baseras till största del på vad medarbetarna tycker och tänker om arbetsplatsen.

På Sundbom & Partners får jag möjlighet att utvecklas både professionellt och som medmänniska” säger en av våra medarbetare.

Jag har redan från första början känt mig som hemma på Sundbom & Partners och stämningen är väldigt familjär” säger en annan medarbetare.

 

Se hela listan över Europas bästa arbetsplatser här>>

 

OM GREAT PLACE TO WORK

Great Place to Work® är en organisation som är globalt ledande i sitt arbete för arbetsplatsens kultur. Sedan 1992 har de undersökt mer än 100 miljoner anställda runt om i världen och utifrån dessa resultat kunnat definiera vad som gör en bra arbetsplats: förtroende. Great Place to Work verkar i mer än 60 länder. De hjälper organisationer att kvantifiera sin kultur och producera bättre affärsresultat genom att skapa en förtroendeingivande arbetsupplevelse för alla anställda. Allt de gör drivs av uppdraget att bygga en bättre värld genom att hjälpa varje organisation att bli ett bra ställe att arbeta, för alla.

 

 


 

Välkommen Annika till vårt konsultgäng!

Postad: 2021/09/10

Vi har fått ytterligare en ny medarbetare i Göteborg, Annika Alftrén heter vårt senaste tillskott. Annika har lång erfarenhet som ekonom i olika roller. Hon har bland annat varit ansvarig för bokslutsprocessen i koncerner, gjort likviditetsprognoser och kostnadsanalyser. Hon har även haft ansvar för löpande redovisning, skatt, löner och pensioner.

Efter ett par spännande år utomlands är Annika åter i tjänst i Sverige, vilket vi naturligtvis är mycket glada för! Hos oss kommer hon in som Maconomykonsult och har redan rivstartat med ett uppdrag hos en av våra större kunder.

Varmt välkommen till oss Annika!

 

 


 

Ny konsultchef för vår interimsverksamhet

Postad: 2021/08/24

Vi välkomnar nu Cecilia Elvind, som Konsultchef för vår interimsverksamhet. Cecilia har en lång och bred erfarenhet inom områden som ekonomi, system, projekt, personal, ledarskap och sälj. Hon har tidigare arbetat på en medelstor svensk internationell koncern inom trading och även på mjukvaruföretag. Cecilia har ett stort intresse av att hjälpa människor och företag att utvecklas ihop långsiktigt, att finna de bästa lösningarna för bägge parter.

 

Vi är så glada över att ha Cecilia ombord och hon själv säger att hon med stor glädje ser fram emot att få möta konsulter, kunder och samarbetspartners, såväl befintliga som nya.

 

Tveka inte att höra av er till Cecilia för att diskutera vad vi på Sundbom & Partners skulle kunna göra ihop med just er. Ni når henne på cecilia.elvind@sundbompartners.se.

 


 

Ny Maconomykonsult till vårt team

Postad: 2021/08/19

 

Vi rivstartar hösten med att välkomna en ny medarbetare till vårt Göteborgskontor, Sara Skoglund! Sara kommer närmast från MAQS Advokatbyrå där hon främst jobbat med kundreskontra i Maconomy. Hos oss kommer hon i första hand ha rollen som Ekonomi- och Maconomykonsult.

Det ska bli väldigt spännande att testa på konsultrollen så det här ska bli jätteroligt!” säger Sara själv. Förhoppningen är också att få lära sig mer om Maconomy som affärssystem och då har hon hamnat helt rätt.

Vi tycker också att det ska bli roligt med Sara i vårt gäng! Dessutom upplever vi ett högt tryck på marknaden efter kunniga Maconomyekonomer så det blir ett mycket välkommet tillskott för oss.

 

 

 


 

Lyckad sommaraktivitet i det vackra vädret

Postad: 2021/06/24

 

Äntligen fick vi möjlighet att träffas igen för vår årliga sommarfest! Dock fick det bli på respektive ort då vi väntar med resandet lite till. Vädret var på vår sida och tillät både aktivitet och middag utomhus. Då vi fortfarande arbetar hemifrån så var det här extra roligt och så välbehövligt!

Stort tack till Activity för en superlyckad aktivitet, som vi dessutom kunde genomföra i både Stockholm och Göteborg! Även stort tack till Josefina och Långedrag Värdshus för jättegod mat och fin service!

Nu har vi tankat massor av energi som garanterat kommer räcka fram tills den kommande semestern. Med detta vill vi också passa på att önska er alla en riktigt

Trevlig midsommar och en fortsatt Glad sommar!