Budgetering – del 2
Postad: 2016/11/03
Vad ska vi med budgeten till?
I förra inlägget tog jag upp frågan vad som är tänkt med en budget.
Enligt Wikipedia är en budget en prognos över framtida ekonomiska händelser.
Utöver detta generella begrepp står att läsa att budgeten dessutom ett viktigt verktyg i arbetet att styra företagets ekonomi, det vill säga att stämma av verkligt ekonomiskt utfall med det planerade utfallet och därifrån fatta relevanta beslut. Man kan då få större kontroll över hur man ska göra inköp, anställa personal, fördela de ekonomiska resurserna med mera.
Jag menar att denna fördjupade förklaring är reaktivt och bakåtsträvande och att en budget är ingenting man styr företagets ekonomi med. Däremot håller jag med om det första stycket, att en budget är en prognos över framtida ekonomiska händelser.
Men hur man sedan använder budgeten är en annan sak – vilken jag tar upp i nästa inlägg.
Orvar Lindbäck
Ansvarig Tjänsteutbud
Sundbom & Partners AB
Våra nya stjärnor
Postad: 2018/03/14
Vi har inlett 2018 med mycket framgångsrika försäljningsinsatser vilket betyder att vi behöver förstärkning på konsultsidan.
Maria Canderudh
I januari välkomnade vi Maria Canderudh till Sundbom-familjen. Maria har över tjugofem års erfarenhet av affärssystem och ekonomi. Hon har arbetat i roller som Controller, Ekonomiansvarig och Redovisningsansvarig i mindre och medelstora företag och har lång erfarenhet inom projektredovisning, projektuppföljning, rapportering, processöversyn och budgetering. Expertområden är redovisning i flera olika ekonomisystem samt implementering, tid och projekt, utbildning i Unit4 Business World (Agresso) och Maconomy. Maria kommer senast från ett uppdrag hos HiQ Göteborg där hon varit ansvarig för införandet av Unit4 Business World (Agresso).
Eva Sundgren
I april får vi ytterligare två nya medarbetare varav Eva Sundgren är först in. Eva kommer närmast från Innofactor men har innan dess varit anställd på Unit4 i sexton år. Hon har deltagit i flera projekt som lösningsansvarig för ekonomi- och projektmodellering. Hon har mycket hög kompetens som applikationskonsult från implementering av affärssystemet Unit4 Business World (Agresso). Hon har haft roller som Lösningsansvarig, Workshopledare, Projektledare, Förvaltningsledare, Processkartläggare, Applikationskonsult, Testledare, Lärare, Handledare, Revisor och Redovisningsekonom.
Åsa Backman
Åsa Backman kommer också in som konsult inom Unit4 Business World (Agresso). Åsa börjar jobba med oss i slutet av april vilket vi ser mycket fram emot. Hon har arbetat med affärssystem i snart trettio år och kommer närmast från Unit4. Åsa har bred erfarenhet från förstudier, förvaltningsuppdrag och implementation. Hon har även varit lösningsansvarig samt hållit i workshops och utbildningar. Hennes stora styrka är tid- och projektmodulen samt elektronisk fakturahantering.
Vi hälsar våra nya medarbetare varmt välkomna till oss!
Budgetering – del 1
Postad: 2016/10/31
Inga problem, jag har utrymme i budgeten!
Ett bevingat ord som jag minns att en tidigare kollega från det ”rika” affärsområdet sa vid en diskussion om någon onödig kostnad. Och här kommer själva kvintessensen av min kritik mot den traditionella budgeten; Den är inte ett styrinstrument!
Istället har budgeten antingen blivit ett underlag för bortförklaring, ett intäktstak, ett hål att fylla eller nåt annat som budgeten ursprungligen inte var tänkt för.
Förresten – vad är budgeten i ett konsultföretag egentligen tänkt för? Det ska jag skriva lite om nästa inlägg om några dagar.
Orvar Lindbäck
Ansvarig Tjänsteutbud
Sundbom & Partners AB
Drömmer du om att ta dig ur Excelträsket?
Postad: 2018/02/23
Den 21 mars anordnar vi ett inspirationsseminarium hos oss på Sundbom & Partners. Vi bjuder på lunch och du får samtidigt lyssna till vår konsult Ingela Linder som berättar och visar hur enkelt det är att budgetera och prognostisera i UBW Planner (Agresso Planering).
Målgrupp: För dig som arbetar med styrning, budgetering och controlling. Även för systemförvaltare.
När? 21 mars, kl. 12.00 – 14.00
Var? Sundbom & Partners, Kungsgatan 44 i Stockholm
Anmäl dig här!
Har du frågor om seminariet är du välkommen att kontakta Per Sundbom, per.sundbom@sundbompartners.se
2017 – Sundbom & Partners bästa år hittills!
Postad: 2018/02/20
Vårt bokslut för räkenskapsåret 2017 är nu klart och vi kan konstatera att det blev ett mycket bra år. Under året har vi framgångsrikt fokuserat på organisk tillväxt vilket resulterade i en ökning av omsättningen med drygt 43% till ca 35 Mkr. Lönsamheten för året mer än tredubblades!
Den organisationsmässiga förberedelsen som genomfördes under senare delen av 2016, just för att kunna genomföra en snabbare expansion, visade sig alltså vara framgångsrik. Förstärkningen på försäljningssidan innebar ett ökat säljfokus och många nya kunder samt utökat förtroende hos befintliga kunder. Leveranskapaciteten ökade också kraftigt under året tack vare framgångsrik rekrytering och utökat samarbete med underkonsulter i vårt partnernätverk.
Efterfrågan på våra tjänster har varit mycket stark under hela året. Den offensiva satsningen på konsultation kring affärssystemet UBW (Agresso) har fortsatt med inbrytningar på den offentliga sektorn samt inom fastighetssegmentet. Vi har under året ytterligare stärkt upp oss kompetensmässigt kring UBW Tid- och Projekt. Konsultation kring affärssystemen Maconomy och Visma PX har fortsatt att expandera där vi idag har en marknadsledande ställning som leverantörsoberoende aktör.
Affärsområdet Produkter har under året fokuserat på det nya resursplaneringsverktyget SilverBucket. Speciellt framgångsrik har försäljningen varit inom branschen arkitekter.
Satsningen på Region Väst har fortsatt och intensifierats under 2017.
Året 2018 har inletts mycket starkt med en tillväxt under januari med drygt 35% och en fördubblad lönsamhet jämfört med föregående år. Beläggningen ser mycket stark ut för hela första halvåret. Stora affärer har tagits under årets början hos både nya och befintliga kunder.
Under årets första månad har anställningskontrakt tecknats med tre nya medarbetare.
Vi ser fram emot nya och förlängda förtroenden hos våra kunder och en fortsatt expansion även under resten av 2018.
Stockholm 2018-02-20
Per Sundbom
VD och Grundare
Sundbom & Partners önskar alla kunder och samarbetspartners en riktigt God Jul och ett Gott Nytt 2018!
Postad: 2017/12/20
Vi lägger snart år 2017 till handlingarna och vi kan blicka tillbaka på ett synnerligen framgångsrikt år.
Under året har många av våra befintliga kunder givit oss fortsatt och utökat förtroende samtidigt som nya kunder har tillströmmat.
Vår omsättning har ökat med ca 45 % och vinsten har mer än dubblerats.
Vi har stärkt vår position i Göteborgsregionen och vi har brutit ny mark i och med vår satsning på UBW.
Under 2018 kommer vi fortsätta vår tillväxtresa och vårt fokus kommer även i fortsättningen att ligga på konsultation kring affärssystem för främst Tid- och Projektintensiva verksamheter men även inom Myndigheter samt Fastighetssegmenten.
Våra julklappspengar går i år till Plan International för att stödja barn och deras familjer i mindre priviligierade områden.
God Jul och Gott Nytt år så ses vi igen 2018!
Bild från årets julbord på Gamla Riksarkivet i Gamla Stan.
Uppgradering av Affärssystem – kräver eftertanke!
Postad: 2016/09/27
Att uppgradera ett affärssystem är, för lite större verksamheter, ofta ett omfattande och dyrt projekt. Många uppgraderar ofta för att systemleverantören slutar supportera befintlig version. Det är sällan speciellt mycket på varför man uppgraderar och vad man vill få ut av uppgraderingen.
Men uppgraderingen kan också vara en synnerligen bra möjlighet till att förbättra sitt system och effektivisera sina processer. Kanske har företaget förändrats avsevärt sedan förra uppgraderingen eller sedan man upphandlade systemet.
Vi på Sundbom & Partners brukar tala om Re-analys, vilket innebär att man gör en mindre repris av det man gjorde, eller borde ha gjort, i samband med att man bytte system. Man går igenom ekonomimodell, organisation, processer, rapportbehov etc
Vi, som affärssystemsoberoende konsulter, har ett standardiserat arbetssätt vid Re-analys där vi tillsammans med kunden tar fram ett önskvärt läge som man vill uppnå efter uppgraderingen. Ibland kan denna analys faktiskt även resultera i att man kommer fram till att man inte ska uppgradera. Man kanske har behov av ett helt annat system. Då blir det ett upphandlingsprojekt istället.
Ofta tar vi rollen som kundens projektledare i det senare skedet då själva uppgraderingen eller implementationen genomförs.
På det sättet har vi hjälpt många företag att genomföra affärssystemsprojekt på bästa sätt. Det är svårt för ett företag att driva dessa projekt själva eftersom det är något man gör så sällan. Att anlita någon utifrån som har detta som profession är därför alltid att rekommendera, även om det är förknippat med extra kostnader. Det brukar alltid vara billigare än ett försenat eller misslyckat projekt.
Orvar Lindbäck
Verksamhetskonsult och Vice VD på Sundbom & Partners
Nytt år – Nya möjligheter!
Postad: 2017/12/13
Jobbar du med något av affärssystemen UBW (Agresso), Maconomy, Visma PX eller Xledger? Vill du se hur vi har det på vårt kontor och träffa våra affärssystemkonsulter?
Onsdagen den 17 januari anordnar vi en konsultpub på vårt kontor. Kom direkt efter jobbet och mingla med våra medarbetare, vi bjuder på dryck med tilltugg. Du får chansen att träffa både chefer och konsulter så det här blir ett utmärkt tillfälle för dig som är nyfiken på att se vad vi gör.
När? Onsdagen den 17 januari kl. 17.00 – 19.00 (Kom när det passar!)
Var? Sundbom & Partners, Kungsgatan 44, 5 tr.
Anmäl ditt intresse genom att skicka ett mejl till Helena Lindqvist, helena.lindqvist@sundbompartners.se
Välkommen!
Konsten att få resursplanering att fungera – del 1
Postad: 2016/09/27
Resursplanering är för många tjänsteföretag något affärskritiskt. Ändå är det relativt få som verkligen arbetar med detta på ett effektivt sätt. Den egenutvecklade Excelmodellen är fortfarande den mest etablerade lösningen ute i verklighetens landskap. För industrin har produktionsplanering varit en självklarhet i alla tider, med omfattande planeringsprocesser och systemstöd. Det anses vara ett kritiskt och absolut nödvändigt konkurrensmedel.
Men varför är det inte så inom tjänsteproducerande bolag?
Konsultbolag brukar prata om beläggningsplanering, bemanningsbolag om bemannings- planering. Allt är egentligen samma sak – resursplanering.
Man vill helt enkelt ha kontroll över resursernas beläggning – vad de ska arbeta med, vad ska de inte arbeta med, vem har för lite att göra och vem har för mycket att sysselsätta sig med?
Handen på hjärtat, hur många har egentligen fullständig kontroll över detta på en bolagsövergripande nivå? Vi skulle vilja dra det så långt som att det kanske rör sig om någon enstaka procent av landets konsultbolag som faktiskt har kommit så långt. Alla vill ha den kontrollen, men nästan ingen har tagit sig dit.
Att tidrapportera sin framtid
Tidrapportering avseende nedlagd tid är en självklarhet då den ligger till grund för faktureringen. Utan fakturering stannar verksamheten. Skulle man ifrågasätta detta faktum skulle man säkerligen betraktas som bättre lämpad att bedriva ideell affärsverksamhet.
Samma strikta syn har man dock ofta inte när det gäller att rapportera sin tänkta framtid. Det är dessvärre något som ständigt får stå åt sidan för andra saker i vår stressade tillvaro.
Det krävs att ledningen tänker nytt och vågar visa tydlighet kring hur personal registrerar sin tid. Det borde vara självklart att det ska gälla både dåtid och framtid.
I nästa blogginlägg går vi in på konkreta tips för hur man angriper denna svårlösta utmaning.
Mattias Gustafsson
Konsultchef och Produktansvarig
Sundbom & Partners AB
CFO-nätverkets sista träff för i år – GDPR på agendan
Postad: 2017/12/07
Den här dagen inledde vi med en CFO-träff, denna gång hos våra vänner på We Consulting. Ole Arvesen, Mind & Space, berättade om sina erfarenheter kring ett nyligen genomfört GDPR-projekt. Det blev lärorikt med intressanta diskussioner, stort tack till Ole och naturligtvis till er som deltog!