Vi är affärssystemkonsulter med ekonomikompetens
Vi kan som enda konsultbolag erbjuda samlad kompetens inom affärssystemen:
Vi är oberoende från systemleverantörerna och agerar alltid med systemanvändarens bästa i fokus.
Våra konsulter har den verksamhets-, system- och ekonomikunskap som krävs för att förstå era behov och stödja er under alla faser i affärssystemets livscykel.
Läs gärna mer om våra tjänster:
Vi har den erfarenhet som krävs för att förstå era behov och kan skapa unika lösningar som håller i en föränderlig framtid.
Sundbom & Partners konsulter har lång operativ erfarenhet från tid- och projektrelaterad verksamhet. Vi kombinerar vår branschunika kunskap med nytänkande och automatisering som ledstjärnor.
Vi hjälper till med att;
- Agera rådgivare till företagsledningar när förändringar ska implementeras i verksamheten.
- Dokumentera och systematisera affärsflöden.
- Identifiera nya nyckeltal och rapportbehov och bygger in förändringarna i ert affärssystem.
Varje dag fattas en mängd beslut i en organisation och det gäller inte bara på managementnivå. Alla medarbetare fattar någon typ av beslut varje dag, t ex vilka timmar som hamnar i tidrapporten eller hur ett uppdrag ska bemannas och prissättas. En viktig del av förändringsarbetet är att skapa bättre beslutsunderlag och tillse att alla medarbetare har snabb och enkel tillgång till rapporter och underlag för de dagliga besluten.
Kontakt: Orvar Lindbäck, 070-370 14 67, orvar.lindback@sundbompartners.se
Vi hjälper er att hitta affärssystemet som är optimalt för era verksamhetsbehov.
Att hitta rätt systemstöd för en verksamhet är svårt. Det finns en uppsjö av ekonomi- och affärssystem på den nordiska marknaden och bara att filtrera fram vilka som har funktioner för att stödja just ert behov är ofta övermäktigt. Därutöver finns det en mängd best practice-lösningar (CRM, resursplanering mm) för delar av ert behov som kanske måste integreras i ett affärssystem för att skapa den optimala lösningen.
Sundbom & Partners är leverantörsoberoende och har mångårig erfarenhet från upphandlingar och införande av i första hand affärssystem med starka integrerade moduler för projektredovisning och effektiva processer för verksamheter som jobbar i projekt och mäter sin tid. Vi använder en beprövad metodik för att filtrera fram rätt affärssystem och kringsystem för just er.
Kontakt: Per Sundbom, 070-590 81 30, per.sundbom@sundbompartners.se
Vi har drivit många införande- och uppgraderingsprojekt och vet hur man lyckas uppnå önskat resultat inom tid- och kostnadsram.
Införande
Att projektleda ett införande av ett nytt affärssystem är inte som vilket projekt som helst. Utöver traditionellt projektledaransvar som att se till att tidsplan och kostnadsbudget hålls har projektledaren flera aktiviteter som kräver specifik kunskap och erfarenhet för att lösa, t ex:
- Skapa en gemensam bild över vad systemet ska lösa så att både kund och leverantör arbetar mot samma mål – det är lite av en iterativ process och målen kan förändras.
- Översätta/anpassa kundens förväntningar till ett slutligt lösningsförslag från leverantören.
- Tillse/kontrollera att leverantören konfigurerar systemet efter den lösning som överenskommits.
- Tillse att interna resurser finns tillgängliga för workshops, datainmatning och tester, det krävs mycket mer tid än de flesta tror.
- Vara tillgänglig, agera snabbt för att lyfta frågor till beslutande organ.
- Vara leverantörernas motpart vilket kräver erfarenhet av liknande projekt för att kommunikationen ska fungera optimalt.
Många kunder har egna projektledare som får ansvaret för att driva implementationen. Det är inte ovanligt att dessa rycks ut på externa uppdrag och det interna projektet blir nedprioriterat. Eller i värsta fall blir ekonomichefen intern projektledare på 50% av sin tid, vilket i praktiken innebär 150% beläggning i tre till sex månader.
Uppgradering
Om ni har en mer komplex affärssystemlösning blir ofta en uppgradering ett ganska omfattande projekt. Sundbom & Partners har projektlett ett flertal större uppgraderingar både av Maconomy och UBW (Agresso) och använder då en projektmetodik motsvarande den vid införandeprojekt.
Kontakt: Per Sundbom, 070-590 81 30, per.sundbom@sundbompartners.se
För dig som är i behov av en ekonomikonsult
Under intensiva arbetstoppar, sjukfrånvaro eller tills du hittat rätt långsiktiga kandidat kan du och ditt företag vara i behov av en tillfällig resurs. Vi har flertalet kunniga ekonomer i vårt nätverk som har möjlighet att hjälpa dig, oavsett anledning. Ta kontakt med oss så hittar vi tillsammans en lösning som fungerar för er. Oavsett om ni har ett akut behov eller letar efter en konsult som ska börja längre fram i samband med projektstart eller föräldraledighet, så kan vi hjälpa er med att hitta en lösning som passar just ert behov. Vi har konsulter i vårt nätverk som är tillgängliga omgående men ju längre framförhållning ni har, desto bättre förutsättningar har vi att presentera ett större urval av kandidater till er.
Har du frågor är du varmt välkommen att kontakta Sara Thune, Affärsområdeschef, via e-post sara.thune@sundbompartners.se eller telefon +46 73-075 55 92 .