Budgetering del 4

Archive for november, 2016

Budgetering del 4

Hur kan jag nå min budget?
Vi pratade tidigare i bloggen om att styra de affärsmässiga besluten för att nå målen.
För mig betyder det att man först måste veta vilka verksamhetsmässiga mål man vill nå, därefter fundera ut hur man ska nå dessa mål.
Och sedan skapa en bild över vad den måluppfyllelsen betyder i ekonomiska termer som omsättning, resultat, marginal mm (finansiell budget).

Det viktiga är att förstå att de ekonomiska resultaten, eller ”finansiell budget” bara är en matematisk formel som baserar sig på de aktiviteter som måste göras för att nå de mål man satt upp.
Betyder inte detta att budgeten egentligen är ett antal verksamhetsmässiga mål?
Ja, vi tar den diskussionen i kommentarsfältet nedan… och i nästa blogginlägg!

Med vänlig hälsning
Orvar Lindbäck
Vice VD, Affärsutveckling

Budgetering del 3:

Hur ska jag använda en budget?

Det kanske har framgått av tidigare blogginlägg att jag är lite kritisk mot budgetering. Det är jag förvånansvärt nog inte, men jag har åsikter om hur man budgeterar och vad budgeten används till.

Det som idag kallas budget, dvs en prognos över framtida ekonomiska händelser, är just det – inget mer. De framtida ekonomiska händelserna beror inte på hur man budgeterar, utan på vilka affärsmässiga beslut som tas vid varje enskilt tillfälle.

Och det är styrningen av de affärsmässiga besluten som är enda möjligheten till att nå de ekonomiska målen. Vad betyder det i ett budgeteringssammanhang? – det diskuterar jag i nästa inlägg…

Med vänlig hälsning
Orvar Lindbäck
Vice VD, Affärsutveckling

Budgetering – del 2

Vad ska vi med budgeten till?

I förra inlägget tog jag upp frågan vad som är tänkt med en budget.

Enligt Wikipedia är en budget en prognos över framtida ekonomiska händelser.

Utöver detta generella begrepp står att läsa att budgeten dessutom ett viktigt verktyg i arbetet att styra företagets ekonomi, det vill säga att stämma av verkligt ekonomiskt utfall med det planerade utfallet och därifrån fatta relevanta beslut. Man kan då få större kontroll över hur man ska göra inköp, anställa personal, fördela de ekonomiska resurserna med mera.

Jag menar att denna fördjupade förklaring är reaktivt och bakåtsträvande och att en budget är ingenting man styr företagets ekonomi med. Däremot håller jag med om det första stycket, att en budget är en prognos över framtida ekonomiska händelser.

Men hur man sedan använder budgeten är en annan sak – vilken jag tar upp i nästa inlägg.

Orvar Lindbäck
Ansvarig Tjänsteutbud
Sundbom & Partners AB

Använder ni Agresso – Unit4 Business World och behöver hjälp?

Sundbom & Partners är ett helt oberoende konsultbolag, vilket särskiljer oss från de flesta andra aktörer på marknaden. Vi säljer inga affärssystem utan vårt fokus ligger på att hjälpa våra kunder att få ordning på sina system och processer.

Som enda konsultbolag kan vi erbjuda mycket kvalificerade konsulttjänster, inte enbart inom UBW (Agresso) utan även inom systemen Maconomy, Visma PX och Xledger.

Vi kan bland annat hjälpa er med:

  • projektledning vid implementation/uppgraderingar
  • rapportbyggande
  • applikationskonsultation
  • integrationer och konverteringar
  • systemförvaltning
  • re-analys inför större förändringar
  • rent ekonomiarbete på ekonomiavdelningen

Vi har funnits sedan 2008 och är nu ca 25 medarbetare. Våra kontor finns i Stockholm och Göteborg.

Våra styrkor är, förutom vårt systemkunnande, brett verksamhets- och ekonomikunnande.

Vi hjälper våra kunder att få rätt system, rätt processer och rätt kompetens på ekonomiavdelningen.

Vi är speciellt duktiga på tid – och projektintensiva verksamheter men har också stor erfarenhet från andra branscher och offentlig verksamhet.

Bland företag och organisationer vi hjälp finns bland annat Sweco, ÅF, WSP, Tyréns, Rejlers, iStone, Sigma, Knowit, Nordic Morning, Tengbom, Enea, Stockholm Stad, Riksbyggen, Santander, Skanska, Aleris, samt många fler.

Välkommen att kontakta:

 

Varför jobbar man hos Sundbom & Partners?

Vi genomförde nyligen en anonym enkät hos våra medarbetare om varför man valt att jobba hos oss och vad det är som gör att man stannar kvar.

Vi är väldigt stolta över de uttalanden som blev resultatet av enkäten.

Läs mer här.

 

Välkomna, våra nya suveräna medarbetare!

Under sommaren och hösten har vi fortsatt att rekrytera och hälsar därför följande nya medarbetare välkomna!

Charlotte Aspengren
Charlotte kommer närmast från Unit4 där hon var applikationskonsult kring Unit4 Business World (Agresso) och hos oss kommer Charlotte huvudsakligen att fortsätta att jobba med UBW (Agresso) hos våra befintliga och nya kunder. Charlotte började hos oss i september.

Sharmila Rasalingam
Sharmila kommer från Statens Service Center och har där jobbat med systemförvaltning och ekonomiuppdrag hos olika myndigheter. Sharmila kommer hos Sundbom & Partners att jobba med frågor förande Unit4 Business World (Agresso). Hon kommer också att jobba med rent ekonomirelaterade uppdrag. Sharmila börjar hos oss i mitten av november och kommer att sikta in sig mot både statliga och privata kunder, befintliga som nya.

Johan Isoz
Johan har en gedigen bakgrund från affärssystembranschen, med anställningar hos Deltek (Maconomy), Exicom och från Unit4. Johan har jobbat både som projektledare i ERP-projekt och som Account/Service Manager. Hos oss kommer Johan att fokusera på att skapa affärer hos våra Unit4 Business World (Agresso) kunder, både befintliga och nya. Johan började hos oss i oktober.

Ulrika Flink
Ulrika kommer närmast från WSP Sverige och har där haft roller som redovisningschef och controller. Tidigare var Ulrika applikationskonsult och projektledare inom PX Control-verksamheten på AB ÅF. Ulrika kommer framförallt att arbeta som projektledare, upphandlare och verksamhetsutvecklare hos våra kunder. Ulrika börjar direkt efter årsskiftet.

VÄLKOMNA till Sundbomsgänget!

Sundbom & Partners CFO-nätverk har startat igen!

I torsdags den 27 oktober startade Sundbom & Partners CFO-nätverk på nytt.

Under 2011 – 2014 genomförde Sundbom & Partners ca 15 nätverksträffar i ett löst sammansatt nätverk för CFO:er, ekonomichefer och andra beslutsfattande ekonomer från tid- och projektintensiva organisationer, t ex konsultföretag, forskningsverksamheter, arkitektbyråer, reklambyråer, etc.  

Tanken med nätverket är att deltagarna ska få chans att utbyta erfarenheter och kunskaper kring den sortens verksamheter. Tid- och projektintensiva organisationer kräver ett visst fokus och det kan vara oerhört lärorikt att träffa andra som arbetar på samma sätt. Förhoppningsvis leder detta även till att ni kan utveckla er själva och era respektive organisationer.

På önskemål från flera deltagare har vi nu att ”startat om”. Lyckas vi med vår ambition kommer detta åter utvecklas till ett nätverk vi alla kommer ha nytta av.

Kommande möten:

2017-02-23: Ämne: Digitalisering

2017-05-16: Ämne: Styrmodeller

Utöver de två kommande diskussionsämnena framkom följande önskemål om framtida ämnen.

  • Rörliga löner
  • Resursplanering
  • Prognosarbete
  • Ekonomiavdelningen/Controllerns roll
  • Outsourcing
  • Projektadministration
  • Från timaffären till värdebaserad prissättning
  • IFRS 15
  • Momsfrågor, i huvudsak avseende blandad verksamhet
  • Inköpsprocessen
  • Framtidens affärssystem
  • Molnet vad är det
  • mm    

Former för nätverket:

  • S&P organiserar och sammankallar
  • Frukostmöten mellan 8-10
  • Ambulerande platser, dvs ibland hos deltagarnas företag
  • En LinkedIngrupp kommer att återupplivas
  • Workshopform när tid medges
  • Externa talare ibland
  • Första mötet är gratis
  • Kostnad för att delta efter första mötet = 3000 kr per år

Om du är CFO, ekonomichef eller liknande inom en tid- och projektintensiv verksamhet är du välkommen att lämna en intresseanmälan för deltagande.

Skicka ett mail till per.sundbom@sundbompartners.se så får du en inbjudan till nästa träff.

VÄLKOMMEN